Grupa Ferrovie dello Stato i potentat energetyczny Snam mają wypracować rozwiązania dla możliwie jak najefektywniejszego wykorzystania wodoru do napędzania pociągów we Włoszech.
Porozumienie włoskich kolei państwowych ze Snam ma doprowadzić do znalezienia najlepszego modelu finansowania inwestycji w stacje tankowania, do opracowania standardów stacji tankowania i określenia jakie są techniczne potrzeby kolei w tym zakresie.
Porozumienie między kolejarzami a firmą energetyczną zakłada także fazę testów z produkcją, przechowywaniem, sprężaniem i tankowaniem wodoru w pociągach.
Gianfranco Battisti, prezes Grupy FS podkreślił, że porozumienie ma na celu sprostanie zasadom Nowego Zielonego Ładu, a paliwo wodorowe przedstawia obecnie wielkie perspektywy i będzie doskonałą odpowiedzią na potrzebę zmniejszenie wpływu na środowisko tam gdzie nie ma sieci trakcyjnej.
Szef Snam Marco Alverà, podkreślił, że pierwsze pociągi, które pojadą z wodorowym paliwem, zostaną przebudowane z pojazdów dieslowskich. W tym zakresie partnerzy
będą współpracowali z Alstomem.
Obecnie zaawansowany program testów przebudowanego pociągu
rozpoczęły się w Anglii, gdzie trwa też zakrojony na szeroką skalę program naukowo-badawczy w zakresie przyszłego zastosowania wodoru w pociągach kursujących po liniach niezelektryfikowanych.
Najbardziej zaawansowany program wodorowy na kolei prowadzą jednak Niemcy, którzy właśnie rozpoczęli budowę stacji tankowania
dla 27 zespołów trakcyjnych iLint.