Stadler i włoski państwowy operator Trenitalia podpisali umowę ramową na dostawę do 50 sztuk czteroosiowych lokomotyw Eurolight Dual. Zamówienie podstawowe opiewa na 13 sztuk.
Koleje Włoskie podpisały ze Stadlerem umowę w efekcie rozstrzygnięcia przetargu, który rozpisano w 2022 roku. Dotyczył on rozłożonych na 4-lata dostaw lokomotyw operujących pod systemem napięcia 3kV DC (to taki sam, jaki jest w Polsce) z dodatkowym silnikiem spalinowym. Umowa obejmuje również pełną obsługę serwisową lokomotyw przez okres 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne 5, a później jeszcze 5 lat.
Lokomotywy do pociągów push-pull i zadań specjalnychInteresujące będą zadania dla hiszpańskich lokomotyw (powstają one w fabryce Stadlera w Walencji, niegdyś pod marką Vossloh). Zostaną one rozmieszczone na całej włoskiej sieci kolejowej w celu awaryjnego ściągania uszkodzonych pociągów oraz do pracy w pociągach pasażerskich systemu push-pull. Osiągają maksymalną prędkość 160 km/h i bazują na 4-osiowej platformie lokomotywy Eurolight, w przeciwieństwie do sześcioosiowych, bardzo dużych i ciężkich Euroduali.
– Najnowszy członek rodziny Eurolight firmy Stadler mają wspólną z resztą platformy kompaktową konstrukcję i lekką skorupową konstrukcję, a także bardzo nowoczesne wózki. Charakteryzują się wysokimi osiągami, niską masą oraz zmniejszonym naciskiem, który nie przekroczy 20 ton/oś. Dzięki temu nadają się one do jazdy zarówno po liniach głównych, jak i drugorzędnych – czytamy w komunikacie Stadlera.
Lokomotywy wyposażone są w systemy bezpieczeństwa ETCS. Ich moc ma pozwolić na ściągnięcie z trasy do dwóch sprzężonych pociągów ETR1000 (Freciarossa) przy nachylenie 21‰, co stanowi najbardziej niekorzystne warunki we Włoszech dla tego rodzaju operacji. To wszystko przy użyciu raczej silnika spalinowego, bo napięcie w sieci trakcyjnej dla kolei dużych prędkości we Włoszech jest inne niż będzie to obsługiwać nowa lokomotywa.
– Innowacyjne cechy konstrukcyjne obejmują hamowanie z odzyskiem energii, wydajny system z jednym falownikiem na oś zapewniający wysoki poziom redundancji i zwiększoną niezawodność, możliwość zainstalowania różnych sprzęgów. Pojazdy Eurolight Dual oferują również maszynistom doskonały komfort, bezpieczeństwo i widoczność.
Ekspansja lokomotyw Stadlera– Jesteśmy bardzo dumni z kontraktu z Trenitalią. Rodzina lokomotyw uniwersalnych Eurolight ma wiele zastosowań i może jeździć na wszystkich typach linii. Innowacyjne i ekonomiczne rozwiązanie zapewni ochronę środowiska przyjaznych usług transportu kolejowego i sprosta wymaganiom Trenitalii w zakresie niezawodności i wydajności – powiedział Iñigo Parra, dyrektor generalny Stadler Valencia.
To nie jedyna dobra informacja dla Stadlera w ciągu ostatnich dni. 13 marca 2023 Europejska Agencja Kolejowa potwierdziła homologację i zdolność do operowania lokomotyw Euro9000 na rynku niemieckim i austriackim. O tych niezwykle silnych, uniwersalnych lokomotywach
pisaliśmy podczas targów Innotrans 2022.