Koleje Wielkopolskie zakończyły już elektryfikację swojej bazy przy ulicy Kolejowej w Poznaniu. Przypomnijmy, że montaż sieci trakcyjnej objął kilka torów na terenie bocznicy oraz tory dojazdowe. W ubiegłym roku KW wykonały z kolei modernizację oraz wydłużenie torów odstawczych, dzięki czemu pociągi użytkowane przez spółkę parkują obecnie niemalże przy ulicy Hetmańskiej.
Jak przypomina Marek Nitkowski, Prezes Zarządu przewoźnika, przed elektryfikacją bazy elektryczne zespoły trakcyjne mogły być serwisowane i utrzymywane tylko i wyłącznie w Zbąszynku, a więc w głównym Punkcie Utrzymania Taboru, znajdującym się około 70 kilometrów od Poznania. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku grupy EZT, które są przypisane do obsługi aglomeracji poznańskiej.
– Zelektryfikowaliśmy trzy tory na terenie naszej bazy, z czego dwa to tory odstawcze, natomiast trzeci pozwala na wjazd pojazdu do hali. Jest ona na tyle długa, że nasze 5-członowe jednostki z serii 48WE oraz 48WEB spokojnie się tam mieszczą. W tym roku rozciągniemy sieć trakcyjną nad kolejnymi torami – tłumaczy prezes KW.
W ustawianiu pojazdów na torach odstawczych pomaga wózek manewrowy sterowany zdalnie przez pracowników KW, dzięki temu odstawienie EZT jest także możliwe na torach odstawczych bez sieci trakcyjnej.
Odstawianie EZT na teren bocznicy przewoźnika ma służyć również ochronie pojazdów przed grafficiarzami lub innymi skutkami działalności osób postronnych. Do tej pory pojazdy elektryczne były odstawiane na wiele torów stacji Poznań Główny, zarówno od północnej jak i od południowej strony stacji, co miało istotny wpływ na przepustowość Poznania Głównego oraz na wspomniane bezpieczeństwo zespołów trakcyjnych. Dlatego też inwestycje zostały zrealizowane wspólnie z Zakładem Linii Kolejowych w Poznaniu, który zadbał o elektryfikacje torów dojazdowych do bocznicy.
– Do tej pory była to baza spalinowa, ale pracownicy PUT Poznań bardzo szybko podjęli wyzwanie serwisowania Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Elektryfikacja sprawiła, że przestrzeń bazy jest teraz wykorzystywana częściej niż do tej pory, co także poprawiło jej efektywność – mówi Marek Nitkowski.
Z punktu widzenia KW korzystanie z bazy na terenie Poznania jest kluczowe, bowiem grupa tras pociągów zaczyna i kończy się na stacji Poznań Główny i jest obsługiwana właśnie trakcją elektryczną. Poza rozwojem infrastruktury przewoźnik podejmuje działania operacyjne i na większą skalę łączy relację pociągów, które obecnie kończyły swój bieg w Poznaniu.
– Już dziś widzimy, iż dla PKP PLK i KW efekty inwestycji są nieporównywalne do nakładów – wskazuje Prezes Nitkowski.
Poza bieżącym serwisem i sprzątaniem pojazdów użytkowanych przez KW, przewoźnik wciąż przeprowadza w Poznaniu przeglądy, naprawy i serwis silników spalinowych z poziomu P4. W czasie naszej wizyty byliśmy świadkami tego procesu.
Także w poznańskiej bazie przewoźnika odbywał się proces naprawy z poziomu P5 pierwszego pojazdu z serii SA105, który
został przywrócony do ruchu w 2021 roku. Koleje Wielkopolskie same przeprowadziły ten proces.