Koleje Wielkopolskie oraz konsorcjum Public Transport Service i Modertrans w ostatni wtorek (21 stycznia) podpisały umowę na sprzedaż dwóch wagonów motorowych SA136-PTS. Zostały one sprowadzone jako używane z Włoch, dokąd bydgoska Pesa wyeksportowała je w roku 2009.
Pojazdy to trójczłonowe zespoły trakcyjne, które zostały wyprodukowane w 2009 roku przez Pesę. Były one eksploatowane przez włoskiego przewoźnika Ferrovie Nord Milano (FNM). W 2023 roku FerrovieNORD podpisało kontrakt z konsorcjum firm PTS i Modertrans na
sprzedaż obydwu pojazdów. Po
sprowadzeniu do Polski jednostki trafiły do warsztatów w Poznaniu i Chrzanowie, gdzie przeszły gruntowną rewizję oraz proces polonizacji, polegający na dostosowaniu urządzeń pokładowych do polskich wymogów. Z początkiem grudnia konsorcjum zakończyło przeprowadzanie testów statycznych i dynamicznych. Obecnie pojazdy już jako SA136-PTS oczekują na uzyskanie homologacji w Polsce.
Całkowicie odświeżone składy będą także doposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i cyfrowy monitoring. Każdy z zespołów ma 140 miejsc siedzących, miejsca na rowery, dwie toalety i jest wyposażony w klimatyzację. Pojazdy są dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Prędkość eksploatacyjna wynosi 130 km/h.
Na mocy podpisanej umowy pojazdy mają trafić do Kolei Wielkopolskich w ciągu 12 miesięcy. Konsorcjum PTS-Modertrans deklaruje jednak dostawy jeszcze przed wakacjami.
– Zakup pojazdów SA136-PTS wzmocni pozycję Kolei Wielkopolskich na rynku przewoźników pasażerskich w naszym kraju, a także pozwoli na dalszy jej rozwój. Zgodnie z zapowiedziami dostawcy, pojazdy powinny być gotowe do włączenia do ruchu jeszcze przed wakacjami – powiedział prezes Kolei Wielkopolskich Marek Nitkowski.
– Pojazdy będą wykorzystywane do obsługi linii spalinowych: z Poznania do Wągrowca, Gołańczy, Grodziska Wielkopolskiego i Wolsztyna – uzupełnił członek zarządu KW Mikołaj Grzyb. Zakup pojazdów, na które przetarg ogłoszono
w październiku ubiegłego roku, ma pozwolić na sprawne zarządzanie parkiem taborowym i zwiększyć komfort podróży na liniach niezelektryfikowanych.