Władze województwa wielkopolskiego zaprezentowały w Poznaniu ogólny zarys planów taborowych na nową perspektywę finansową UE. Samorząd chce kupić kilkanaście jednostek elektrycznych i kilka spalinowych szynobusów. Wszystkie te pojazdy mają trafić do Kolei Wielkopolskich, które przejmą obsługę kolejnych tras regionu.
Nowa perspektywa finansowa ma przynieść Kolejom Wielkopolskim dalszy rozwój dzięki przejęciu ruchu na kolejnych trasach. – Dziś KW obsługują niemal 40 procent pociągów w Wielkopolsce. Chcemy, by proporcje pomiędzy Kolejami Wielkopolskimi a Przewozami Regionalnymi się odwróciły i by nasza spółka była tym ważniejszym przewoźnikiem wykonującym większość przewozów – zapowiedział dziś w Poznaniu Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
Aby spółka mogła rozszerzyć zakres swojej działalności, województwo planuje kontynuować zakupy taborowe. Do 22 jednostek Elf ma dołączyć w najbliższych latach kilkanaście kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a flota pojazdów spalinowych ma powiększyć się o kilka szynobusów. – Na nowy tabor zamierzamy przeznaczyć 63 mln zł z regionalnego programu operacyjnego – mówił wicemarszałek, nie wskazując jednak konkretnych tras, na które miałyby trafić nowo zakupione pojazdy. Dodał przy tym, że dla regionu bardzo duże znaczenie ma planowana modernizacja odcinka Poznań – Piła.
Aplikują o środki na nowe zaplecze w Wągrowcu
Zwiększeniu parku taborowego towarzyszyć ma także rozszerzenie sieci punktów utrzymania. – Stworzyliśmy koncepcję nowego punktu w Wągrowcu na działce przejętej od PKP SA. Dziś jest tam łąka, ale myślę, że za dwa, trzy lata będziemy już mogli zacząć użytkować zaplecze – zapowiadał Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich. W Wągrowcu możliwe ma być podstawowe utrzymanie poziomów P1 i P2, powstanie także myjnia wraz ze stanowiskiem do odfekalniania i lekka hala postojowa. – Dokumentację techniczną przygotowaliśmy jeszcze w ramach poprzedniej perspektywy unijnej. Za dwa, może trzy tygodnie zamykamy ten projekt i będziemy gotowi do aplikowania o nowe fundusze na realizację inwestycji – zapowiadał prezes KW.
W ramach oddzielnego projektu rozbudowane ma być także najważniejsze zaplecze techniczne KW w Zbąszynku, zbudowany ma zostać też punkt utrzymania w Gnieźnie. – Przejściowo będziemy utrzymywać też punkt w Poznaniu, ale w tym przypadku trudno mówić o wieloletniej perspektywie. Mamy zapewnienie od PKP SA, że będziemy mogli użytkować to zaplecze jeszcze przez dziesięć lat – mówił Włodzimierz Wilkanowicz.
Nagrody i certyfikaty za jakość zarządzania
Podczas konferencji Koleje Wielkopolskie chwaliły się też zdobytymi niedawno wyróżnieniami – złotym godłem Quality International w dziedzinie usług i trzema certyfikatami ISO 9001 w zakresie norm bezpieczeństwa, środowiska i obsługi klienta. – Wiele firm podchodzi do systemów zarządzania tylko z punktu widzenia posiadania certyfikatu. Tymczasem systemy te są jedynie narzędziem do osiągania pewnych celów. Byłem zaskoczony, jak wiele konkretnych celów mających poprawić jakość obsługi pasażera stawiały sobie KW, tworząc swój zintegrowany system zarządzania – mówił Grzegorz Grąbka, przedstawiciel firmy TÜV Rheinland która certyfikowała system zarządzania spółki.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.