Od grudnia 2019 z Poznania do Piły pojedziemy pociągami regionalnymi Kolei Wielkopolskich. Przewozy Regionalne ze stolicy Wielkopolski także dojadą do tego miasta, ale tylko w ramach połączeń wykraczających poza województwo wielkopolskie.
Projekt rozkładu jazdy dla połączeń regionalnych na zmodernizowanej linii kolejowej 354 z Poznania do Piły jest już dostępny na Portalu Pasażera. Z przedstawionych danych wynika, że między miastami, poza pociągami PKP Intercity, poruszać się będzie 7 par pociągów Kolei Wielkopolskich. Będą one uzupełnione ofertą realizowaną przez Przewozy Regionalne, w sile 5 par połączeń, które wykraczają poza granicę województwa i kończą bieg w Szczecinku, Kołobrzegu lub w Koszalinie.
– Zakładaliśmy, jako województwo, że będziemy utrzymywali równowagę, jeśli chodzi o zadania przewozowe dla operatorów. 50 procent miały realizować Koleje Wielkopolskie, 50 procent Przewozy Regionalne. Natomiast nie ukrywam, że z Przewozami Regionalnymi mamy pewnie problem jeśli chodzi o rozliczenia poszczególnych elementów kosztów. To nas skłania do tego, żeby większą pracę przewozową powierzać Kolejom Wielkopolskim, dlatego, że mamy pełen wgląd do tego w jaki sposób kształtuje się bilans ekonomiczny tej spółki – powiedział Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
Jankowiak podkreślił, że województwo mogło przekazać Kolejom Wielkopolskim na linii pilskiej całą pracę. – Na dłuższych odcinkach, wykraczających poza województwo, nadal będą jeździć Przewozy Regionalne, natomiast połączenia w zasięgu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą obsługiwać Koleje Wielkopolskie – dodał Wojciech Jankowiak.
Do Piły jeździć będą przede wszystkim
nowe pociągi elektryczne Elf 2, których pięć wejdzie do ruchu do grudnia 2019. Kolejnych 5 zostanie dostarczonych do połowy 2020 roku. 95 kilometrowy dystans pomiędzy miastami, po w dużej mierze jednotorowej, ale świeżo zmodernizowanej linii, przejadą w czasie 1 godziny i 38 minut. To o ponad 20 minut szybciej niż jeszcze przed dwoma laty. Linię, której parametry
będą jeszcze poprawiane, zmodernizowano z pieniędzy wojewódzkich i z Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Liczymy na to, że po zakończeniu modernizacji magistrali z Poznania do Szczecina, jako przewoźnik pojawimy się również na odcinku ze stolicy województwa do Krzyża – powiedział prezes Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz.