Koleje Wielkopolskie otrzymały zgodę na uruchomienie weekendowych, wakacyjnych kursów komercyjnych z Poznania do Gdyni oraz z Poznania do Ustki. Przewoźnik chce ruszyć z połączeniami od przyszłego roku. Na trasie do Gdyni będzie bezkonkurencyjny czasowo, bowiem pokona ją o 10 minut szybciej niż najszybszy pociąg PKP Intercity.
W kwietniu
pisaliśmy o planach Kolei Wielkopolskich dotyczących realizowania połączeń komercyjnych w ramach tzw. otwartego dostępu. Samorządowy przewoźnik złożył w tym celu wnioski do Urzędu Transportu Kolejowego, dotyczące uruchamiana kursów z Poznania do Szklarskiej Poręby, Świnoujścia, Kołobrzegu, Ustki oraz Gdyni. UTK właśnie wydał pozytywne decyzje wobec dwóch z pięciu wniosków - odnośnie tras do Ustki oraz do Gdyni.
Prawie 10 minut szybciej niż PKP IC
KW chcą realizować po jednej parze wakacyjnych połączeń weekendowych do Ustki i Gdyni w soboty i niedziele, poczynając od 28 czerwca przyszłego roku i kończąc na 2 września 2029 roku. Spółka planuje również uruchomienie kursów 15 sierpnia 2025, 2028 oraz 2029 roku.
W przypadku trasy do Trójmiasta zaplanowano postoje w Gnieźnie, Inowrocławiu, Bydgoszczy Głównej, Tczewie, Gdańsku Głównym, Gdańsku Wrzeszczu oraz Gdańsku Oliwie a także w Sopocie. Pociągi skończą oraz rozpoczną swój bieg na stacji Gdynia Główna. Założono wyjazd z Poznania o 6:30 i przyjazd do Gdyni Głównej o 9:33, a więc w rekordowym czasie trzech godzin i trzech minut, jak na razie nieosiągalnym dla pociągów PKP Intercity, które jako jedyne kursują w opisanej relacji. Obecnie najszybszy pociąg przewoźnika na tej trasie to IC Gedania do i z Berlina, pokonująca trasę Poznań – Gdynia w trzy godziny i dwanaście minut.
W drogę powrotną pociąg KW wyjedzie o 18:30, a do Poznania dotrze o 21:33. Wielkopolski przewoźnik chce realizować połączenia jednostką EN76, a więc Elfem pierwszej generacji. We wniosku zaznaczono, że w razie zwiększonych potoków podróżnych dopuszcza się możliwość zestawienia składu z dwóch jednostek EN76.
Szybko też do Ustki
Pociąg KW jadący do Ustki ma zatrzymywać się na stacjach Oborniki Wielkopolskie Miasto, Rogoźno Wielkopolskie, Chodzież, Piła Główna, Szczecinek, Białogard, Koszalin, Sławno, Słupsk oraz Ustka. Czas przejazdu z Poznania do Ustki określono na 4 godziny i 31 minut, a więc w podobnym, choć minimalnie lepszym czasie niż kursujące w tej relacji pociągi PKP Intercity - aktualnie są to trzy pary połączeń: Gwarek, Szyndzielnia i Przemyślanin.
Wyjazd z Poznania zaplanowano na 6:30, natomiast przyjazd do Ustki na 11:01. Wyjazd z kurortu ma mieć miejsce o 17, natomiast przyjazd do Poznania zaplanowano na 21:31. Także w tym przypadku połączenie ma być realizowane jednostką EN76, a w razie zwiększonych potoków podróżnych dwoma Elfami pierwszej generacji.
Pojedyncze połączenia nie są konkurencją dla monopolistów
Warto zaznaczyć, że w przypadku obu wniosków nie było potrzeby przeprowadzenia badania “równowagi ekonomicznej”, bowiem wniosku w tej sprawie nie złożył ostatecznie żaden podmiot, a więc ani PKP Intercity, ani Polregio. Przypomnijmy, że druga ze spółek kursuje już w relacji Poznań Główny – Koszalin oraz Poznań Główny – Kołobrzeg, czyli trasą pokrywającą się z tą, jaką pokona pociąg KW do Ustki.