Koleje Wielkopolskie czekają na cztery nowe, elektryczne zespoły trakcyjne Elf 2, które są aktualnie produkowane w Pesie. Pierwsze dwa pociągi mają trafić do przewoźnika w lipcu przyszłego roku, a dwa kolejne jesienią. Województwo wielkopolskie nie dofinansuje za to ich zakupu ze środków z KPO. Sprawdzamy dlaczego.
Jak już informowaliśmy na naszych łamach, województwo wielkopolski
e prawie na pewno nie skorzysta ze środków z Krajowego Planu Odbudowy i nie zakupi nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Powodem są ograniczenia czasowe i konieczność rozliczenia środków z KPO do połowy 2026 roku (Wielkopolska do tej pory
nie rozstrzygnęła przetargu i nie zamówiła nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych).
Dofinansowania zakupu Elfów 2 z KPO nie będzie
Jednocześnie aktualnie trwa produkcja czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ELF 2, które Wielkopolska zamówiła w Pesie na początku
ubiegłego roku. Samorząd uzyskał dofinansowanie do ich zakupu z centralnego
programu Polski Ład, a same pojazdy powinny dotrzeć do województwa w przyszłym roku. Czy w takim wypadku Wielkopolska mogłaby dofinansować ich zakup także lub tylko z KPO i “nie stracić” środków z Planu Odbudowy?
– Województwo Wielkopolskie analizowało możliwość przedstawienia do refundacji z KPO pojazdów budowanych aktualnie w PESA Bydgoszcz w ramach programu POLSKI ŁAD. Przedstawione wraz z dokumentacją aplikacyjną dokumenty, zapisy umów o dofinansowanie nie pozwalają na realizację takich rozwiązań bez narażenie się na możliwą utratę dofinansowania – przekazał nam Departament Transportu UMWW.
Przedstawiciele urzędu dodali, że planowany termin rozliczenia środków z Polskiego Ładu to trzeci oraz czwarty kwartał 2025 roku.
Pierwsze Elfy przyjadą w lipcu 2025 roku
Ponadto dowiedzieliśmy się, jak postępuje proces produkcyjny nowych pociągów, z których dwie jednostki miały dotrzeć do zamawiającego w ciągu 22 miesięcy od momentu zawarcia umowy. Termin ten upłynął w połowie listopada bieżącego roku, a pociągi wciąż nie zostały dostarczone, dlaczego?
– PESA Bydgoszcz poinformowała, iż zadeklarowane w aneksie warunkowe skrócenie czasu realizacji do 22 miesięcy (dla dwóch pojazdów) nie będzie mogło zostać zrealizowane z uwagi na opóźnienia w dostawach podzespołów spowodowane powodziami i podtopieniami na terenie wielu państw w Europie, w szczególności Polski, Czech, Słowacji, Rumuni, Austrii, Włoch oraz pożaru u jednego z poddostawców. Wobec powyższego wiążące pozostają zapisy umowy pierwotnej. Dostawa pierwszych dwóch pojazdów do 17 lipca 2025 r. i kolejnych dwóch do 17 listopada 2025 roku – odpowiada Departament Transportu.
W odpowiedzi na pytanie o to, kiedy nowe jednostki wejdą do służby usłyszeliśmy, że stanie się to “po dokonaniu wszystkich niezbędnych odbiorów”. Jednostki będą użytkowane przez Koleje Wielkopolskie.