Koleje Wielkopolskie biorą się za naprawę główną drugiego pojazdu SA105, o numerze 002. Przewoźnik wykona część prac, natomiast pozostały zakres ma zrealizować firma wybrana w ramach ogłoszonego przetargu. Szynobus powinien wrócić na tory w 3 kwartale przyszłego roku.
Jak dowiadujemy się od prezesa Kolei Wielkopolskich, Marka Nitkowskiego, przewoźnik wyremontuje drugie wielkopolskie żelazko, a więc szynobus SA105-002. Województwo wielkopolskie jest właścicielem dwóch pojazdów z serii SA105 i jednocześnie pierwszych, jakie zbudowano dla obsługi regionu.
Egzemplarz o
numerze 001 został wyremontowany przez Koleje Wielkopolskie w 2021 roku i od tego czasu kursuje na odcinkach linii kolejowych wokół Leszna i Ostrowa Wielkopolskiego. Teraz dołączy do niego drugi pojazd, który do tej pory oczekiwał na decyzję w sprawie dalszej przyszłości w bazie KW w Zbąszynku.
Jak mówi nam prezes przewoźnika, spółka zrealizuje naprawę tego pojazdu wespół z innym podmiotem, który wykona część prac, dotyczących głównie wnętrza jednostki.
– My zajmiemy się m.in regeneracją i naprawą silnika spalinowego, powerpacka, zestawów kołowych czy sprzęgów czołowych. Do innych obszarów naprawy i będziemy chcieli pozyskać podwykonawcę, dlatego ogłosiliśmy postępowanie konkursowe na ten zakres naprawy – mówi Marek Nitkowski.
O zakresie prac mówi nam też Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, a więc właściciela pojazdu.
– Autobus szynowy SA105-002 poddany zostanie naprawie okresowej P5 zgodnie z zakresem określonym w Dokumentacji Systemu Utrzymania. Dodatkowo w pojeździe obligatoryjnie zostaną wykonane następujące prace, a więc wymiana systemu informacji pasażerskiej, wymiana systemu monitoringu, wymiana podłogi, elementów wyłożenia ścian i sufitów wraz z oświetleniem oraz wymiana foteli pasażerskich i maszynisty – mówi wicemarszałek Jankowiak.
Prezes Nitkowski szacuje, że cała naprawa główna drugiego “żelazka” powinna zakończyć się w 3 kwartale przyszłego roku.
Zarówno właściciel, UMWW, jak i Koleje Wielkopolskie przyznają, że docelowo oba szynobusy z serii SA105 mają kursować połączone w jeden skład, i będą alternatywą dla spalinowego zespołu trakcyjnego SA108.
– Ze względu na liczbę dostępnych miejsc w tym pojeździe oraz popyt na usługę przewozu, zaplanowano wykorzystanie każdego z SA105 także na innych odcinkach linii – dodaje Marek Nitkowski.
Nieistniejący już poznański ZNTK Poznań wyprodukował łącznie siedem pociągów z serii SA105. Poza dwoma jednostkami kursującymi w Wielkopolsce cztery inne należą do
województwa lubuskiego, a siódma jest własnością województwa podlaskiego.