fot. M. SzymajdaPociąg Kolei Wielkopolskich w Poznaniu Głównym
Urząd Transportu Kolejowego potwierdził, że Koleje Wielkopolskie złożyły aż pięć wniosków w sprawie uruchomienia pociągów w ramach otwartego dostępu. Spółka swoimi składami chce, między innymi, kursować nad Bałtyk.
– 12 marca 2024 r. do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło pięć wniosków przewoźnika Kolei Wielkopolskich w sprawie uruchomienia pasażerskich połączeń komercyjnych – poinformował UTK i wskazał trasy, którymi interesuje się KW.
Nad Bałtyk i w Karkonosze
Chodzi o linię Poznań Główny – Kołobrzeg – Poznań Główny, Poznań Główny – Ustka – Poznań Główny, Poznań Główny – Szklarska Poręba Górna – Poznań Główny, Poznań Główny – Gdynia Główna – Poznań Główny i Poznań Główny – Świnoujście – Poznań Główny. Przekazane w marcu wnioski operatora wymagały uzupełnienia braków o charakterze merytorycznym oraz formalnym, więc UTK poinformował o nich dopiero miesiąc później, po korekcie dokumentów.
– Przewoźnik zadeklarował chęć realizowania nowych usług przewozu osób w ww. relacjach w okresie od 28 czerwca 2025 r. do 2 września 2029 r. tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029 – czytamy w oświadczeniu Urzędu.
Regionalne Elfy na wakacyjnych trasach
Z Poznania do Kołobrzegu KW chcą jeździć wyłącznie w sezonie letnim w soboty i w niedzielę w 3 godziny i 38 minut (wyjazd z Poznania Głównego o 7:00, powrót o 19:00), a więc w czasie najszybszego obecnie na tej trasie pociągu IC.
Z Poznania do Ustki operator również chce jeździć wyłącznie w letnie weekendy, z odjazdem z Poznania o 6:30 i powrotem z Ustki o 17:00 w 4 godziny i 31 minut, czyli o 2 minuty szybciej niż najszybszy pociąg IC na tej trasie (są dwa). Z uwagi na ograniczoną przepustowość linii już od Obornik Wielkopolskich (jeden tor aż do Ustki) być może zajdzie potrzeba połączenia relacji do Kołobrzegu i Ustki w jeden pociąg (jednostki byłyby łączone i rozłączane w Białogardzie).
Także pociągi z Poznania do Szklarskiej Poręby Górnej i z Poznania do Gdyni byłyby wyłącznie weekendowe, z porannym odjazdem i powrotem. Warto zaznaczyć, że w tej relacji jeżdżą już pociągi Polregio.
Również pociąg do Świnoujścia, gdzie komercyjnie w letnie weekendy jeżdżą już Koleje Dolnośląskie, będzie pociągiem weekendowym, przyspieszonym. Dla wszystkich relacji KW zakłada wykorzystanie zespołów trakcyjnych EN76, czyli Elfów z Pesy.
Co na to Polregio i PKP Intercity?
Teraz UTK będzie badać równowagę ekonomiczną, tzn. sprawdzi, czy pociągi nie będą „przeszkadzać” dotowanym połączeniom. Może być to trudny i długotrwały proces, bowiem na wszystkich wskazanych trasach jeździ już albo Polregio, albo PKP Intercity i zapewne te dwie spółki wniosą swoje uwagi.
– Termin na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg, w każdym przypadku indywidualnie, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym jawnej wersji powiadomienia. Wszystkie informacje w związku z otrzymanymi powiadomieniami Kolei Wielkopolskich, w tym ewentualnie wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, należy przesyłać do organu regulacyjnego w formie elektronicznej – podał UTK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.