Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Wielkopolska także nie kupi nowego taboru z KPO!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
25-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Wielkopolska także nie kupi nowego taboru z KPO!
fot. UM Poznań
Wielkopolska to kolejny beneficjent środków unijnych z KPO, który prawdopodobnie z nich nie skorzysta. Region mówi już o ogłoszeniu następnego przetargu na tabor elektryczny na 8 do 10 EZT w 1 połowie przyszłego roku. Jak na razie województwo nie kupi też raczej taboru poprzez kredyty lub pożyczki.

Województwo wielkopolskie jest jednym z beneficjentów konkursu taborowego w ramach środków z KPO, choć samorząd otrzymał znacznie mniej środków w stosunku do wnioskowanej kwoty dofinansowania. W ubiegłym roku województwo ogłosiło przetarg na zakup ośmiu elektrycznych jednostek, a oferty na ich dostawę poznaliśmy już ponad rok temu.

Nierealne terminy są teraz jeszcze bardziej nierealne

Mimo upływu 13 miesięcy od momentu otwarcia ofert województwo wciąż nie rozstrzygnęło wspomnianego przetargu. We wrześniu bieżącego roku wicemarszałek regionu Wojciech Jankowiak mówił nam, że terminy dostaw ośmiu pojazdów do połowy 2026 roku są nierealne, a województwo próbowało negocjować wydłużenie tych terminów z CUPT-em odpowiedzialnym za wydatkowanie i rozliczenie środków z KPO.

Z podobnym problemem, choć na dużo większą skalę, mierzy się aktualnie Polregio, które zadeklarowało już, że na pewno nie da rady skorzystać ze środków z KPO. Przypomnijmy, że jednym z zadań, które miało być realizowane przez przewoźnika, był zakup 14 EZT dla realizowania połączeń na terenie województwa wielkopolskiego.

“Zapewne będziemy musieli zrezygnować z KPO”

Podczas niedawnego przejazdu specjalnego na trasie z Gniezna do Sławy Wielkopolskiej o zakupy nowego taboru zapytaliśmy cytowanego już marszałka Jankowiaka, odpowiadającego za kolej w województwie.

– Wszystko wskazuje na to, że oczekiwanie na zmianę sposobu rozliczeń lub okres tego rozliczenia w ramach KPO jest bezskuteczny i zapewne przyjdzie moment, że będziemy musieli się z tego po prostu wycofać. Jak na razie mamy tę pozycję w budżecie, który lada dzień będzie przyjęty, natomiast raczej nic z tego nie wyjdzie. W propozycji budżetu na nowy rok mamy też poza zakupem pociągów z KPO pozycję dotyczącą zakupu pociągów elektrycznych ze środków własnych województwa, wynoszącą 200 mln złotych no i mamy w zanadrzu jeszcze środki unijne z programu regionalnego. Jeśli więc definitywnie trzeba się będzie z KPO wycofać, no to chcę wtedy zgromadzić wspomniane środki - 200 mln złotych ze środków własnych, co najmniej 30 mln euro z programu regionalnego no i być może w nowym roku z rozrachunku budżetowego uda się coś jeszcze dorzucić, np. 30 czy 50 mln złotych, to wtedy mamy możliwość skonstruowania zupełnie nowego przetargu o wartości do 400 mln złotych, co pozwoliłoby nam myśleć o zakupie od 8 do 10 nowych, 5-członowych jednostek elektrycznych. Ten przetarg mógłby wtedy ruszyć w pierwszej połowie przyszłego roku, z terminem realizacji o wiele dłuższym niż ten z KPO – tłumaczy Wojciech Jankowiak.

Samorządowiec przypomniał również, że województwo wraz ze swoim przewoźnikiem - Kolejami Wielkopolskimi, czekają na dostawę czterech 5-członowych Elfów 2, które są aktualnie produkowane przez bydgoską Pesę – Tych 12 lub 14 nowych EZT pozwala już myśleć o uruchomieniu następnych nowych linii, które mają być reaktywowane dzięki programowi Kolej Plus. Być może pojawią się kolejne możliwości zakupu taboru, myślimy i przyglądamy się mocno np. programowi FEnIKS – mówi wicemarszałek.

Raczej nie ma co liczyć na kredyty lub pożyczki

Poza dofinansowaniami oraz zakupami ze środków własnych województwo mogłoby pokusić się o nabycie pojazdów poprzez kredyt lub pożyczkę z potencjalną możliwością późniejszego refinansowania ze środków zewnętrznych, tak jak zrobiły to chociażby Koleje Dolnośląskie. Przewoźnik z Legnicy zakupił na kredyt 20 Elfów 2, co okazało się najbardziej skuteczną metodą pozyskania środków z KPO. KD zaryzykowały i mogą sobie pozwolić na następne zakupy taborowe, przewoźnik właśnie kupił 10 kolejnych Elfów, a ma jeszcze możliwość dokupienia 10 następnych, 5-członowych jednostek.

Czy w takim razie Wielkopolska może pójść tą samą drogą?

– Tak naprawdę to nie jest kwestia kredytów, bo takowe można wziąć zawsze, natomiast wiadomo, że budżet ma limity kredytu. Dlatego jeśli chcielibyśmy wziąć jakiś duży kredyt na tabor, no to wtedy blokujemy inne zadania, oświatowe, zdrowotne czy drogowe i o to się tak naprawdę rozchodzi – odpowiedział nam Jankowiak.

Można więc założyć, że Wielkopolska niestety straci swoją część środków z KPO, dzięki czemu trafią one na inne zadania, które mają zostać zrealizowane. Poza KD dużym wygranym tego rozdania powinny być Koleje Mazowieckie, które kupiły sporo nowych pojazdów elektrycznych, od Stadlera oraz od Pesy. Wielkopolsce pozostanie na razie… przyjazd 4 nowych Elfów 2, co ma mieć miejsce w przyszłym roku.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Zintegrowany transport

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Jakub Rösler 27 czerwca 2024

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 15 czerwca 2024

Startuje konkurs na tramwaje z KPO. Kogo premiuje?

Zintegrowany transport

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Prawo i polityka

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Fundacja ProKolej 23 kwietnia 2024

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Prawo i polityka

Zobacz również:

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Zintegrowany transport

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Jakub Rösler 27 czerwca 2024

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 15 czerwca 2024

Startuje konkurs na tramwaje z KPO. Kogo premiuje?

Zintegrowany transport

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Prawo i polityka

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Fundacja ProKolej 23 kwietnia 2024

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5