Epopeja Kolei Wielkopolskich dotycząca budowy bazy utrzymaniowej w Wągrowcu zdaje się zbliżać do szczęśliwego zakończenia. Marszałek województwa podpisał z przewoźnikiem umowę o dofinansowanie projektu kwotą 34 mln zł.
Koleje Wielkopolskie mają już
długo oczekiwany dokument, umożliwiający rozpisanie przetargu na budowę bazy utrzymaniowej w Wągrowcu. Wczoraj (9 maja) w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu podpisana została umowa o dofinansowanie dla projektu pozakonkursowego pt. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez budowę zaplecza technicznego dla taboru spalinowego”. Całkowita wartość projektu wynosi 49,2 mln zł, w tym wysokość środków przekazanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to ponad 34 mln zł.
Naprawy poziomów P1, P2 z możliwością rozszerzenia o P3
Koleje Wielkopolskie wybudują i wyposażą nowoczesny Punkt Utrzymania Taboru Spalinowego (PUT), przeznaczony do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych dla poziomów P1 i P2, z możliwością rozszerzenia o naprawy poziomu P3. W nowym PUT planowane jest wykonywanie przeglądów taboru, usuwanie mniejszych awarii i uszkodzeń taboru, a także wykonywanie innych czynności związanych z utrzymaniem pojazdów, w tym m.in.: mycie zewnętrzne w myjni stacjonarnej, sprzątanie wnętrza pojazdu, postój pojazdów z możliwością podłączenia do sieci energetycznych. W ramach realizowanej inwestycji zostanie także nabyte i zainstalowane wyposażenie i oprogramowanie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wymienionych wyżej obiektów infrastrukturalnych. Projekt obejmuje również zapewnienie bezpiecznego dojazdu na teren nowotworzonego PUT poprzez przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Leśnej w Wągrowcu.
Na infrastrukturę realizowaną w ramach projektu składają się: hala przeglądów o długości 108 m i szerokości 16 m (jako hala przejazdowa z myjnią, czterostanowiskowa, dwunawowa na dwóch torach przelotowych z przestrzenią warsztatową, magazynową, z zapleczem biurowym, technicznym i socjalnym, w tym z symulatorem jazdy), hala postojowa o długości 96 m i szerokości 20 m (obiekt nie przejazdowy, ośmiostanowiskowy na czterech torach), infrastruktura torowa i drogowa a także punkt tankowania pojazdów.
Baza w Wągrowcu niezbędna
Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich podkreślił, że nowa inwestycja jest niezbędna dla działania spółki ze względu na jej ciągły rozwój. – Praca eksploatacyjna i liczba pasażerów na liniach obsługiwanych trakcją spalinową wzrosły w ciągu ostatnich 7 lat o ponad 70 procent – podkreślił szef samorządowego przewoźnika cytowany na stronie Urzędu Marszałkowskiego.
– To ważny projekt wpisujący się w działania Kolei Wielkopolskich. Spółka dojrzała do poziomu, w którym musi mieć tego rodzaju zaplecze utrzymaniowe, a my to umożliwiamy – zaznaczył marszałek Marek Woźniak. – Wartość taboru kolejowego, którego właścicielem jest lub wkrótce stanie się samorząd Województwa Wielkopolskiego, przekracza miliard złotych. Pojazdy te eksploatowane są głównie przez Koleje Wielkopolskie. Ważne jest, by odpowiednio dbać o ten majątek. Pociągi elektryczne mają swoje miejsce do serwisowania w Zbąszynku. Pociągi spalinowe zyskają taką przestrzeń w Wągrowcu – dodał wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
Kolejna baza – dla ezetów w GnieźnieJak czytamy w informacji o projekcie, rosnąca praca eksploatacyjna i liczba pojazdów wymusza rozbudowę istniejących Punktów Utrzymania Taboru w Poznaniu, Zbąszynku i Lesznie oraz uruchomienie nowego Punktu Utrzymania Taboru w Wągrowcu a następnie w Gnieźnie. O budowie tego zaplecza dla elektrycznych zespołów trakcyjnych
pisaliśmy już w 2015 roku.