Rok 2019 był dla Kolei Wielkopolskich okresem rozbudowy i modernizacji taboru i zwiększania oferty przewozowej – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym dyrektor pionu handlowo-finansowego Kolei Wielkopolskich Krzysztof Ryfa. Podpisano kontrakty na dostawę jednostek spalinowych oraz budowę zaplecza do ich obsługi. Dobrze rozwija się też system Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Praca eksploatacyjna w rozkładzie jazdy 2018/2019 wyniosła 6 639 606 pociągokilometrów. To największa wartość w historii Kolei Wielkopolskich. Rekordowa, według planów, ma być też liczba przewiezionych pasażerów – 11 934 766. W październiku z usług KW skorzystało 1 173 488 osób. – To największa liczba podróżnych przewieziona w jednym miesiącu przez naszą Spółkę – podkreśla Ryfa.
Jednym z najważniejszych wydarzeń było podpisanie we wrześniu umowy z Newagiem na dostawę
4 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Łączna wartość zamówienia podstawowego wynosi 94 956 000 zł brutto. 66 368 000 zł z tej kwoty będzie pochodziło z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. – Dodatkowo w ramach zamówienia objętego prawem opcji istnieje możliwość zakupu dwóch kolejnych składów – przypomina Ryfa. W 2019 r. wprowadzono do eksploatacji
elektryczne zespoły trakcyjne Elf drugiej generacji (typ 48WE).
Ważną datą w historii KW był 9 maja 2019 r. W wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim podpisano wtedy umowę o dofinansowanie dla projektu pozakonkursowego „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez budowę zaplecza technicznego dla taboru spalinowego”. KW mają wybudować i wyposażyć w Wągrowcu nowoczesny punkt utrzymania taboru spalinowego, przeznaczony do wykonywania przeglądów P1 i P2 spalinowych zespołów trakcyjnych. W przyszłości będzie możliwe rozszerzenie tego zakresu o naprawy poziomu P3. Zaplecze będzie składało się z hali przeglądów, hali postojowej i punktu tankowania. – Praca eksploatacyjna i liczba pasażerów na liniach obsługiwanych trakcją spalinową wzrosły w ciągu ostatnich 7 lat o ponad 70 % – tłumaczy sens inwestycji prezes Włodzimierz Wilkanowicz. Całkowita wartość projektu wynosi 49,2 mln zł, a dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekracza 34 mln zł.
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy KW zaczęły obsługiwać nowe połączenia. – Wśród najważniejszych nowości jest uruchomienie połączeń na trasie z Poznania do Piły, uruchomienie pociągów przyspieszonych Poznań Główny – Ostrów Wielkopolski – wylicza przedstawiciel spółki. Oprócz tego na linii Poznań – Kutno od 2 stycznia 2020 r. relacja 3 par pociągów PKM zostanie wydłużona z Kostrzyna Wlkp. do Wrześni, a kolejnego (odjazd z Poznania o 11.40) – do Konina. Pojawi się też dodatkowa para pociągów Poznań – Konin. Poprawi się oferta dojazdu do Wolsztyna, Wągrowca, Nowego Tomyśla i Zbąszynka oraz Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza (w tym dzięki nowym pociągom przyspieszonym „Ostrovia” i „Szczypiorniak”). Trzy dodatkowe pary zagęszczą rozkład na linii 281 Gniezno – Jarocin. Wcześniej, we wrześniu, linię PKM 2 wydłużono ze Swarzędza do Kostrzyna Wlkp.
W kończącym się roku KW wprowadziły także kolejne udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Jako pierwszy z przewoźników kolejowych spółka rozpoczęła współpracę z portalem KolejLove, prowadzonym przez Fundację Aktywnej Rehabilitacji Emerytowanych Osób Niepełnosprawnych FAREON. Idea polega na kojarzeniu ze sobą – poprzez platformę elektroniczną – osób niepełnosprawnych oraz innych pasażerów jadących w tym samym kierunku i czasie. Pełnosprawny podróżny może formalnie stać się na czas podróży koleją opiekunem osoby niepełnosprawnej. Korzyścią z pomocy udzielonej przed, w trakcie i po zakończeniu podróży jest obniżenie ceny biletu.
Spółka rozszerzyła sieć sprzedaży biletów o nowe kanały dystrybucji. Należą do nich aplikacje mobilne Bilkom i mPay. Uruchomiono także stacjonarne automaty biletowe w Czerwonaku, Owińskach, Stęszewie, Granowie Nowotomyskim, Grodzisku Wielkopolskim, Kaliszu i na stacji Poznań Garbary.