Plany odnowienia taboru przez Koleje Węgierskie obejmują zakup używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych od szwajcarskich przewoźników. W polu zainteresowań węgierskiego przewoźnika są m.in. Kissy i Flirty od Stadlera, Twindexx od Alstomu czy Desiro od Siemensa. Przedstawiciel Kolei Węgierskich pojawi się 17 marca w Łodzi na Europejskim Forum Taborowym.
EZT-y na węgierski rynek dostarczy również państwowy chiński CRRC Zhuzhou Locomotive, który we współpracy z lokalną spółką Acemil planuje zbudowanie zakładów produkcyjnych na Węgrzech. Umowę na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych podpisano pod koniec 2023 r. Mają
trafić do obsługi węgiersko-serbskiej linii kolejowej na początku 2026 r., kiedy budowana ze wsparciem Pekinu linia Belgrad-Budapeszt będzie gotowa. Minister budownictwa i transportu Węgier
zapowiedział też wyleasingowanie 40 elektrycznych lokomotyw w tym roku, a kolejnych 15 w 2026 r.
Rosnący popyt i potrzeby Kolei Węgierskich może stworzyć również szanse dla polskich zakładów taborowych i pooli taborowych. 17 marca w Łodzi na
Kongresie Kolei Dużych Prędkości, w ramach którego odbędzie się też Europejskie Forum Taborowe, wystąpi Szabolcs Pumb, kierownik ds. integracji systemów kolejowych i zarządzania MÁV Passenger Transport (Koleje Węgierskie) w debacie o rynkach zagranicznych w strategiach polskich producentów taboru.
W debacie weźmie również udział Dragana Lukšić, dyrektor wykonawcza Kolei Czarnogórskich. Tu plany zakupowe są mniej skrystalizowane, choć znacznie ciekawsze dla polskich podmiotów. Przewoźnik z Podgoricy otrzymał 30 mln euro na zakup kilku EZT-ów i jest zainteresowany ofertą producentów w Polsce. Dragana Lukšić wystąpi m.in. obok Janusza Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, Tomasza Pałaszewskiego, dyrektora ds. kluczowych klientów w Hitachi Rail GTS Polska czy wiceprezesa Medcomu, Pawła Chodunia. Debatą zainteresowanych jest kilku producentów taboru z zakładami w Polsce oraz urzędy marszałkowskie chcące odsprzedać używany tabor zagranicznym przewoźnikom.
Organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wraz z Forum Kolejowym Railway Business Forum i Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego wydarzenie odbędzie się 17 marca 2025 r. w Łodzi w hotelu Ambasador Premium. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z programem i
rejestracji już dziś - pula wejściówek jest ograniczona!