Węgierskie Koleje MÁV, po ostatnich zamówieniach na piętrowe ezt i realizowanych dostawach jednopoziomowych ezt Stadler Flirt, zamówiły nowe wagony, z których cześć będzie mogła poruszać się z prędkością 200 km/h.
Subwencję z przeznaczeniem na zakup nowego taboru przekazać ma węgierskim kolejarzom rząd Węgier. Dwa prototypowe wagony, w wersji bezprzedziałowej, zbudowane według nowej specyfikacji zostały już wyprodukowane w zakładach w mieście Szolnok. Kursują w międzynarodowych pociągach z Budapesztu do Pragi i Berlina. Wagony uzyskały już potrzebne dokumenty potwierdzające ich zgodność z najnowszymi przepisami TSI.
Mowa jest o dwóch typach wagonów, które będą dostarczone w ramach kontraktu. Pierwszy przypominać będzie nieco wagony Combo, które
właśnie zamawia PKP Intercity, z tą różnicą, że węgierskie pojazdy będą całkowicie nowe. Znajdzie się w nich przestrzeń dla rowerów, miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich i przestrzeń dla rodziców z dziećmi. Drugi typ to wagony pierwszej klasy z przestrzenią o podwyższonym standardzie (dwa czterosobowe przedziały menadżerskie), z niewielką strefą bistro, podobną do tej, którą do dyspozycji mają pasażerowie Flirtów i Dartów należących do PKP Intercity. W wagonach będzie strefa ciszy. O takich udogodnieniach jak wzmacniacze sygnału GSM, klimatyzacja i gniazdka nie trzeba oczywiście wspominać. Nowe wagony zastąpią wyprodukowane na początku lat 90-tych pojazdy z hiszpańskiej wytwórni CAF.
Po wyprodukowaniu 20 wagonów przystosowanych do prędkości 200 km/h (mają być gotowe do końca 2018 roku), które będą jeździć w zestawieniu pociągów międzynarodowych (być może więc pojadą również do Polski) zakłady w Szolnoku podejmą się produkcji 100 wagonów dla pociągów krajowych. Będą klimatyzowane i posiadać będą nowe, ciche wózki wagonowe. Pojadą jednak z prędkością 160 km/h i nie będą miały przedziałów biznesowych i stref bistro. Planuje się również produkcję wersji bezprzedziałowej.
Niedawno zakończyły się
dostawy Flirtów dla Węgrów, co oznacza, że „u bratanków” jeźdzą pod banderą MAV aż 123 takie pojazdy (kolejnych 10 ma operator GYSEV). Na początku kwietnia bieżącego roku Koleje Węgierskie podpisały umowę ramową na dostawę 40 dwupokładowych ezt Kiss,
także od Stadlera. Ponadto Węgrzy przeprowadzą modernizację posiadanych autobusów szynowych wyprodukowanych przez Czechów i Rosjan.