Ukrzaliznycia podniesie stawki za korzystanie z torów dla przewoźników torowych. Ma to pomóc w realizacji dużego procesu inwestycyjnego związanego z modernizacją infrastruktury.
Nowe stawki za korzystanie z infrastruktury zostały przedstawione 17 sierpnia. Planowane są dwa etapy podwyżek. Pierwsza wejdzie w życie jesienią, a druga na początku 2022 roku.
Członek zarządu Kolei Ukraińskich Aleksander Kamyszin podkreślił, że podwyżka podąża za wzrostem przychodów w kolejowych spółkach kolejowych, z których największa to... Koleje Ukraińskie. Aż 80% przychodów operatora generowanych jest dzięki transportowi towarów, a jedynie 11% pochodzi z przewozów pasażerskich. Do tej pory, tak jak dawniej na PKP, połączenia pasażerskie są na Ukrainie utrzymywane z pieniędzy uzyskanych z pracy wagonów towarowych. Podniesienie stawek ma jednak zmotywować kolejarzy do poszukiwania dotacji do przewozów w samorządach regionalnych. Pierwsze skuteczne działania w tym kierunku, idące z duchem zachodniej Europu, Ukrzaliznycia ma już za sobą w Kijowie.
Aleksander Kamyszin ocenił, że większe pieniądze z przewozów cargo zostaną wykorzystane do poprawy funkcjonowania infrastruktury. Część z inwestycji w tym zakresie, finansowana przez państwo, już wystartowała,
jak elektryfikacja odcinka od Kowla do polskiej granicy, ale rząd chce, by kolejarze sami także postarali się o pieniądze.
Stawki przewozów najważniejszych grup towarów wzrosną o 25,9%, a pozostałych o 8%. Bardzo wzrośnie transport próżnych wagonów – o 51,8%, co zapewne zmotywuje operatorów do „unikania pustych przebiegów”, choć nie zawsze jest to możliwe. Kolejny wzrost stawek zaplanowano na styczeń 2022. Przewóz towarów klasy pierwszej podrożeje wówczas o kolejne 20,4%, a drugiej – 6,5%.