Ukrzaliznycia rozpoczęła prace przygotowawcze przed elektryfikacją 94-kilometrowej trasy od Kowla przez Izow do granicy z Polską. Elektryfikacja linii ma niebagatelne znaczenie dla transportu towarów z Ukrainy do Polski.
Obecnie projekt dotyczący elektryfikacji tego odcinka jest jednym z największych i najważniejszych jakie realizujemy. Zwiększy on potencjał eksportowy Ukrainy. Elektryfikacja ma też znaczenie w kontekście rosnących cen oleju napędowego, niezależności energetycznej kraju, a także ekologii. Dzięki inwestycji rocznie wyemitujemy o około 12 tysięcy ton CO2 mniej – powiedział pełniący obowiązki prezesa Kolei Ukraińskich Iwan Jurik, który obserwował prace prace ekip na miejscu.
Jak podają Koleje Ukraińskie w komunikacie, dzięki elektryfikacji możliwe będzie zwiększenie masy pociągów towarowych z 4,6 tys. do 6 tys. ton, przyspieszony zostanie też ich transport. Oprócz elektryfikacji prace obejmować będą odbudowę (drugiego) 11-kilometrowego toru, a także remont 7-kilometrowego istniejącego toru. Ukrzaliznycia naprawi także 6 peronów i 18 budynków biurowych z myślą o ruchu pasażerskim.
Głównym produktem transportowanym przez Izow do Hrubieszowa jest ruda żelaza. Prace elektryfikacyjne powinny rozpocząć się latem.
Linia Kowel – Izow obsługuje około 90% ruchu kolejowego pomiędzy Ukrainą a Polską. Polacy także zelektryfikują krótki 3-kilometrowy odcinek linii kolejowej od granicy do stacji Hrubieszów LHS.
Więcej na temat tego projektu można przeczytać tutaj.