Koleje Ukraińskie finalizują projekt zwiększenia liczby wagonów mogących wjeżdżać do Polski. Planowane są kolejne połączenia, bo liczba chętnych na bilety na pociąg Kijów - Warszawa dziesięciokrotnie przewyższa podaż.
Jak informowaliśmy, PKP Intercity złożyło wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie
uruchomienia dwóch dodatkowych pociągów dziennie na trasie Warszawa – Kijów Pasażerski. Pociągi, oczywiście we współpracy z Kolejami Ukraińskimi,
mają zostać uruchomione bez dodatkowych dotacji z polskiego Ministerstwa Infrastruktury.
Jedyny pociąg łączący stolice - Kyiv Express - od początku wojny jest oblegany. Jak podają Koleje Ukraińskie, liczba zapytań o bilety wynosi 3 tysiące dziennie, co dziesięciokrotnie przekracza podaż miejsc. Nie może to dziwić w sytuacji, w której niebo pozostaje zamknięte dla linii lotniczych.
Ukrzaliznycia już wcześniej przywróciła do ruchu
wszystkie wagony mogące wjeżdżać do Polski, ale nie jest ich wiele, a produkcja nowych trwałaby około dwóch lat. Dlatego zdecydowano się na niestandardowe podejście i w porozumieniu z UTK prowadzone jest dopuszczenie do ruchu w Polsce standardowych ukraińskich wagonów o szerszej skrajni, nazywanych "stodołami". Wagony takie z Warszawy wyprawiano po raz ostatni 13 lat temu, w ramach połączenia TLK Solina.
Dziś (31 maja) pociąg testowy złożony z 14 wagonów UZ ma odbyć przejazd związany z uzyskaniem dopuszczenia na polskie tory. Wydaje się pewne, że to w ten sposób, przy wykorzystaniu wymiany wózków na granicy, obsłużone mają zostać nowe połączenia Warszawa - Kijów.
Aktualizacja: Wagony dotarły do Warszawy Wschodniej.
Zgodnie z planem, wagony dojechały już do Warszawy