Do 2030 roku Ukrzaliznycia zamierza znacznie poprawić warunki dojazdu koleją do dużych miast pociągami podmiejskimi. To ma pomóc w walce z korkami i potężnym zanieczyszczeniem powietrza na ich terenie.
Nowy pomysł na rozwój połączeń podmiejskich przedstawiał 23 lutego Wołodymyr Żmak, prezes zarządu Ukrzaliznyci, podczas konferencji „Ukraina 30. Infrastruktura”. Jak zaznaczył, miasta i osiedla satelickie takich miast jak Kijów, Dniepr i Charków rosną bardzo szybko, z uwagi na tańsze mieszkania. Ale za tym nie idzie rozwój transportu publicznego, co skutkuje wyborem auta w dojeździe do większych ośrodków. Już teraz, np. w Kijowie, powoduje to olbrzymie korki, z którymi nie radzi sobie i tak bardzo rozwinięty system szerokich wielopasmowych dróg dojazdowych.
– Projekt City Express nie dotyczy jakiejś nowej, kosmicznej technologii. Jest bardzo pragmatyczny, praktyczny, stosunkowo łatwy do realizacji, nie wymaga kolosalnych nakładów na infrastrukturę, aby przyniósł szybko efekty. Pozwoli na poprawę jakości powietrza i wpłynie korzystnie na warunki życia mieszkańców – powiedział Żmak. Zaznaczył, że do Kijowa własnym autem dojeżdża obecnie 450 tysięcy osób, a koleją jedynie 77. W ciągu kilku lat Żmak chciałby podwoić liczbę osób docierających do stolicy koleją.
W pierwszej kolejności planowany jest rozwój połączeń City Express w relacjach Bojarka – Kijów, Bucza – Kijów Światoszyn (do stacji metra), Browary – Kijów. Planowane jest uruchomienie pociągów podmiejskich na odcinku od stacji metra Poczajna do Wyszgorodu, na północ od Kijowa, nad Dnieprem. Prezes Ukrzaliznyci wyraźnie zaznaczył, że większość z tych pociągów dotrze do stacji węzłowych z metrem, a nie do centrum. To ma zapewnić dobry dojazd do serca Kijowa.
Projekt ma być współfinansowany przez duże miasta, co pozwoli na wciągnięcie pociągów City Express do siatki połączeń komunikacji miejskiej. Krok w tę stronę wykonały już na przykład gminy Bojarki i Wiszniewa, które zdecydowały o zwrocie Kolejom Ukraińskim odpowiednich dla ulg stosowanych na kolei, pieniędzy z biletów. Przez lata pozostawał to problem, który prowadził do zapaści systemu „elektryczek”. W zamian za to Koleje Ukraińskie posłały do gmin zmodernizowane pociągi.
Na Ukrainie coraz częściej mówi się o konieczności walki z zanieczyszczeniem powietrza. W ostatnich dniach stężenie substancji niebezpiecznych w Kijowie było rekordowe. To jedna z przyczyn, dla których ma powstać City Express. W projekcie, być może,
będzie partycypował Stadler, jako producent taboru kolejowego.