Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleje Ukraińskie planują wypracować zysk

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koleje Ukraińskie planują wypracować zysk
fot. M. SzymajdaStacja Rachów na Ukrainie
Ukrzaliznycia planuje w 2021 roku wypracować pierwszy historyczny zysk. W trudnym pandemicznym roku, szefostwo chce odwrócić losy UZ z pomocą państwa.

W końcu marca ukraiński rząd przyjął „Zatwierdzenie skonsolidowanego planu finansowego spółki akcyjnej Ukrzaliznycia na 2021 r.”. - Jego wdrożenie pomoże ustabilizować kondycję finansową firmy i stworzy warunki do dalszego jej rozwoju – poinformowało ministerstwo infrastruktury Ukrainy.

Zgodnie z zatwierdzonym planem Ukrzaliznycia ma osiągnąć zysk w wysokości 3,6 mld hrywien (nieco ponad 500 mln złotych). Łączne przychody spółki w 2021 roku planowane są na 93 mld hrywien, z czego 24,7 mld hrywien ma wrócić do budżetu państwa. 27 mld hrywien ma być zainwestowanych, z czego 3,3 mld na odnowienie taboru pasażerskiego i modernizację infrastruktury pasażerskiej, zakupy nowego taboru i urządzeń (5,6 mln hrywien), remonty „kapitałowe” (5,1 mld hrywien) i kontynuację inwestycji w środki trwałe (5,7 mld hrywien). Pozostałe pieniądze posłużą do budowy wkładu własnego do kredytów oraz do rozbudowy m.in. zaplecza informatycznego.

Jak pisze Kasper Fiszer, budżet Ukrainy na rok 2021 zakłada korzystne z punktu widzenia przewoźnika zapisy dotyczące wydatków na tabor i infrastrukturę pasażerską. – Przedsiębiorstwo nazywa dzień uchwalenia dokumentu historycznym, bo pieniądze na ten cel przewidziano w planie finansowym państwa po raz pierwszy. Mają one zostać przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych wagonów oraz na elektryfikację linii – czytamy.

– Ogólnie rzecz biorąc, ten rok zapowiada się bardziej obiecująco niż poprzedni. Jesteśmy bardziej optymistyczni, bo według prognoz ekonomicznych w tym roku spodziewany jest wzrost PKB – powiedział pełniący obowiązki prezesa Ukrzaliznyci Iwan Jurik. Z drugiej strony zauważa on jednak, że przedłużenie ograniczeń w zakresie przemieszczania się jest możliwe, możliwy jest także spadek eksportu zbóż. Co więcej – Rosja koncentrują wojska przy wschodniej granicy Ukrainy, to samo robią Ukraińcy. Być może więc pieniądze na rozwój kolei trzeba będzie przenieść na obronność.

Przy tym wszystkim Ukrzaliznycia zgodziła się na dziesięcioprocentowe podwyżki dla pracowników UZ od 1 czerwca, a kolejne od października. Nie rozwiązany pozostaje problem dopłat od regionów do pasażerskich przewozów regionalnych. Zgodnie z wyliczeniami przedstawionymi przez służby prasowe UZ w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2020 r. spółka przekazała regionom ok. 3,1 mld hrywien z tytułu podatku gruntowego. Otrzymała zaś tylko ok. 186 mln hrywien rekompensat. Problemy z wypłatą rekompensat są nawet na poziomie zwrotu przez państwo pieniędzy od stosowanych przez UZ ulg dla uczniów i studentów.

Ukrzaliznycia w okresie od stycznia do września ubiegłego roku wygenerowała stratę w wysokości 11 mld hrywien.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ukraiński eksport: Kolej niezbędna do przewozu zbóż

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2023

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Tabor i technika

Nowe ukraińskie wagony sypialne w pociągu Warszawa - Kijów [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Ukraiński eksport: Kolej niezbędna do przewozu zbóż

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2023

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Tabor i technika

Nowe ukraińskie wagony sypialne w pociągu Warszawa - Kijów [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5