Pomimo wojny trwa proces odnowy taboru Kolei Ukraińskich. Przewoźnik pochwalił się właśnie zleceniem na nowe wagony, w ciągu ostatnich miesięcy przyjął też na stan siedem zupełnie nowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Autobusy szynowe Pesy będą modernizowane.
– Pomimo wojny systematyczne odnawiamy tabor. Właśnie zakończyliśmy przetarg na dostawę 44 nowych wagonów. Zbudują je ukraiński Kriukiwski Zakład Budowy Wagonów. Łączny koszt ich budowy wyniesie 1 mld 951 tysięcy hrywien. W przeliczeniu to 225 milionów złotych. Zakup finansowany jest z budżetu państwa – poinformowały Koleje Ukraińskie.
⠀
Ukrzaliznycia zamówiła 20 wagonów kupiejnych (przedziałowych, czterołóżkowych, do przewozów nocnych), 12 wagonów dwułóżkowych podwyższonego komfortu, 9 wagonów płackartnych (kuszetek) nowego wzoru oraz 3 wagony sypialne przygotowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Proces wymiany wagonów trwa w najlepsze– W 2021 roku uruchomiliśmy duży program odnowy floty pasażerskiej, który zakończył się zakupem 100 nowych wagonów pasażerskich do przewozów krajowych. Mimo wojny kontrakt został w pełni wykonany. Musimy kontynuować program odnowy floty, bo przewozy nam rosną, a duża część taboru jest przestarzała. To też gwarancja pracy dla wykonawców – powiedział Minister Infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow.
⠀
– Wszystkie wagony zostaną wyposażone w urządzenia poprawiające ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Zakup pozwoli zastąpić wagony zniszczone przez wroga – powiedział prezes Ukrzaliznyci Jewhen Laszczenko.
Wagony będą w pełni klimatyzowane, otrzymają porty USB i gniazdka tradycyjne, będą w nich ekspresy do kawy i nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, wraz z systemem rozgłoszeniowym. Będzie monitoring i nowy system blokad drzwi w przedziałach. Wagony zostaną wyposażone w nowe, ciche wózki, będą mogły rozwijać prędkość 160 km/h.
Nowe spalinowe pojazdy DPKRTo nie koniec inwestycji, które realizuje ukraiński operator. W tym roku zakończył się proces zakupu 7 zupełnie nowych, trójczłonowych zespołów trakcyjnych z napędem spalinowym. Także je zbudowały Kriukiwskie zakłady. Wysokopodłogowe pojazdy są bardzo ciche, wygodne, wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i klimatyzowane.
– W naszej sytuacji zakup pojazdów z napędem diesla jest najlepszym rozwiązaniem. Są one niezależne od energii elektrycznej, a nieprzyjaciel często uszkadza podstacje trakcyjne czy sieć. Po wojnie wrócimy do koncepcji zakupu nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, będziemy kupować nowe elektryczne lokomotywy – powiedział Ołeksandr Percowski, szef pasażerskiego oddziału Kolei Ukraińskich. W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" dodał, że w tym roku spółka zamierza także prowadzić naprawy i modernizację szeregu autobusów szynowych kupionych kilkanaście lat temu w bydgoskiej Pesie.
Spalinowe pojazdy DPR, z wyjątkiem jednego (który pracuje w Charkowie), stacjonują w Kołomyi, tam odpowiadają za prowadzenie przyspieszonych pociągów pasażerskich łączących większe miejscowości zachodniej Ukrainy i Bukowiny. To dzięki nim prowadzone są pociągi do Rawy Ruskiej, gdzie można przesiąść się na pociąg do Warszawy.
O tym połączeniu obszernie piszemy tutaj, tutaj można też znaleźć liczne zdjęcia nowego pojazdu.