Nie tylko Polacy zajęli się linią kolejową 108. Także Ukraińcy prowadzą remont linii, która pozwoli na przejazd pociągów z Sanoka do Chyrowa po torze europejskiej szerokości.
Bartosz Romanowicz, burmistrz Ustrzyk Dolnych, pokazał na twitterze, jak przebiegają prace przy modernizacji linii 108 po stronie ukraińskiej. Prace rozpoczęły się w sierpniu i obecnie na niektórych fragmentach, zwłaszcza bliżej Chyrowa, położone są już podkłady, a na niektórych odcinkach jest też tor. Oczywiście, trzeba go jeszcze podsypać tłuczniem i podbić. Niemal cały odcinek od Chyrowa do polskiej granicy w Korścienku został rozebrany do poziomu gruntu.
Ciekawostką jest zastosowanie podkładów, które są przygotowane do montażu torów o rozstawie: 1435 mm i 1520 mm. Dzięki temu pociągi ponownie będą mogły przejechać przez granicę bez konieczności zmiany rozstawu kół. Inwestycja prawdopodobnie zakończy się w pierwszej połowie 2023 roku.
Polacy także przygotowali linię 108 do kursowania pociągów, co miało miejsce na wiosnę, przy okazji konfliktu na Ukrainie. Niestety jej stan pomiędzy Uhercami a granicą państwa jest bardzo zły i umożliwia kursowanie pociągów z maksymalną prędkością 20 km/h. O perspektywach
dla linii piszemy tutaj.Sprostowanie
Pierwotnie na łamach "Rynku Kolejowego" pojawiła się informacja dotycząca tego, że remont toru dotyczy linii nr 102 z Chyrowa do Przemyśla. Przepraszamy za ten błąd.