NUMER 10/2021
NUMER 11/2021
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Koleje Ukraińskie chcą stworzyć nowe, „kapsułowe” kuszetki

| Kasper Fiszer 20.11.2021 4,7k

Koleje Ukraińskie chcą stworzyć nowe, „kapsułowe” kuszetki
fot. Facebook UZ
Koleje Ukraińskie chcą stworzyć nowe, „kapsułowe” kuszetki
Koleje Ukraińskie chcą stworzyć nowe, „kapsułowe” kuszetki
Koleje Ukraińskie chcą stworzyć nowe, „kapsułowe” kuszetki
Aranżacja wnętrza jest niecodzienna – przyznały w komunikacie prasowym Koleje Ukraińskie, opisując nową koncepcję modernizacji kuszetek kategorii „plackart”. Bezprzedziałowe wnętrze, jakie znamy od dziesięcioleci, miałoby zostać zastąpione układem jednoosobowych „kapsuł” oddzielonych od reszty przestrzeni przegrodami i zasłonami. Nadal nie byłoby więc klasycznych przedziałów, ale pasażerowie mogliby liczyć na więcej intymności – przekonuje przewoźnik.
Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UA) zapowiadają dość intensywny program wymiany taborowej. Ma on opierać się m.in. o zakupy nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi pociągów podmiejskich i regionalnych. Od kilku lat na liniach dalekobieżnych kursują znane z Przemyśla składy Hyundai Rotem, ale wciąż większość kursów międzymiastowych obsługiwana jest składami wagonowymi. Przewoźnik zapewnia, że zmiany będą dotyczyć także tego segmentu floty.

Leżanki mają być nieco dłuższe i szersze


Oleksandr Kamyszyn, prezes zarządu UZ, poinformował ostatnio, że spółka opracowała projekt zmodernizowanego wagonu plackartnego. To charakterystyczny dla krajów b. ZSRR rodzaj bezprzedziałowej kuszetki z leżankami umieszczonymi równolegle i prostopadle do osi wagonu bez drzwi pomiędzy kolejnymi boksami. Plackarty stanowią podstawową klasę wagonu w komunikacji dalekobieżnej UZ i najczęściej są najtańszą opcją przemieszczania się na większe odległości (wyższe opłaty pobierane są w przedziałowych kuszetkach „kupe” i w wagonach sypialnych; niższe w wagonach z miejscami do siedzenia różnych kategorii, te jednak nie zawsze są włączane do składów pociągów, zwłaszcza długodystansowych).

Na razie koncepcja nowej „plackarty” ma charakter wstępny i ma zostać rozwinięta w przyszłym roku. W założeniach UZ jest wyrównanie komfortu korzystania z poszczególnych miejsc (dziś miejsca ułożone równolegle do osi toru traktowane są jako gorsze). Wydłużone i poszerzone mają zostać leżanki, a ich liczba zostanie nieznacznie zmniejszona – z 54 do 52.

Trochę więcej prywatności

Podróżujący mają zyskać nieco więcej intymności. Choć charakter bezprzedziałowej kuszety ma nie być zmieniany, zamontowane mają zostać zasłony pozwalające na odizolowanie się od otoczenia. Każdy pasażer ma mieć też dostęp do oddzielnego panelu sterowania oświetleniem, w tym nocnym. Przy leżankach pojawią się też gniazdka elektryczne i złącza USB, których dziś bardzo brakuje podróżnym korzystającym ze smartfonów czy komputerów.

Próba przearanżowania wnętrza kuszety jest na razie na etapie wstępnym. Czy zostanie wdrożona w życie? Czas pokaże – ambitne plany UZ wciąż kontrastują z niepewną sytuacją przedsiębiorstwa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (424)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (424)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2021
NUMER 11/2021
W najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" przyjrzeliśmy się polskiej i europejskiej polityce wobec programu Zielona Kolej. Oprócz tego piszemy m. in. o problemach z projektowaniem nowych linii kolejowych i ważnych zmianach w podatku od nieruchomości kolejowych. Przyjrzeliśmy się tez zasadności połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych i tematowi podwyżek cen energii. Zapraszamy do Czytania!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5