Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
21-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ukrzaliznycia

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia
fot. UZ
Ukrzaliznycia prowadzi rozmowy z Hyundaiem w sprawie zakupu kolejnych 20 EZT z rodziny Rotem. Jeśli uda się zakończyć je zgodnie z planem, pierwsze nowe jednostki dotrą nad Dniepr na początku 2026 r. Potrzeby wymiany taboru są ogromne – przewozy rosną, a wagony starzeją się coraz bardziej.

Według wyliczeń przewoźnika przy planowanej częstotliwości połączeń pozyskanie 20 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ma umożliwić przewożenie nawet 6 mln dodatkowych pasażerów rocznie. Koreański koncern deklaruje dostawę pierwszych egzemplarzy w ciągu półtora roku od podpisania umowy, a ostatnich – w 2028 r. W negocjacje na temat zakupu 20 jednostek mają być zaangażowani przedstawiciele ukraińskiego rządu.

Wymiana taboru jest konieczna

Koszt pojedynczego EZT w specyfikacji, która interesuje Ukraińców, to ok. 16 milionów dolarów. Byłby to więc poważny wydatek dla państwa ponoszącego od 2,5 roku ogromne koszty obrony przed rosyjską inwazją. Odnowa taboru pasażerskiego jest jednak niezbędna. Jak informuje szef departamentu przewozów pasażerskich Kolei Ukraińskich Oleksandr Percowski, średni wiek wagonów pasażerskich i zespołów trakcyjnych – w dużej części wyprodukowanych jeszcze w ZSRR – to dziś 31 lat. Remonty poszczególnych egzemplarzy są często nieopłacalne lub niemożliwe.

Przewoźnik musi więc wyłączać z eksploatacji od 5 do 7% swojego taboru rocznie (w ostatnich latach rachunek ten podwyższają zapewne zniszczenia wojenne). Według wyliczeń Percowskiego, ujawnionych w wywiadzie dla ukraińskiej edycji portalu Forbes, krytyczny moment, w którym zabrakłoby miejsc w wagonach, przy braku inwestycji nastąpiłby właśnie w 2028 r.

Hyundaie w służbie od 2012 r.

Popyt na przewozy jest zaś ogromny. W pierwszym półroczu bieżącego roku przewozy (13,3 mln) były o 13% wyższe od tych z pierwszej połowy 2023 r. Kolej jest podstawowym środkiem transportu nie tylko dla żołnierzy zmierzających na front czy dla rannych ewakuowanych z linii frontu, ale także dla uchodźców oraz dla zwykłych pracowników, którzy umożliwiają ukraińskiej gospodarce działanie mimo wszelkich utrudnień. Z usług kolei korzystają nawet odwiedzające Kijów głowy państw (pisaliśmy o tym przed ponad rokiem w tekście o „żelaznej dyplomacji”).

EZT Hyundai Rotem weszły do służby w Kolejach Ukraińskich w roku 2012. Bodźcem do zakupu 10 jednostek były polsko-ukraińskie mistrzostwa Europy w piłce nożnej. W kolejnych latach obsługiwały pociągi w różnych relacjach, w tym – z Kijowa do Przemyśla. Przewoźnik jest zadowolony z ich eksploatacji.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie zlecają modernizację autobusów szynowych Pesie

Tabor i technika

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie zlecają modernizację autobusów szynowych Pesie

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5