Ukrzaliznycia ogłosiła przetarg na dostawę nowych wagonów pasażerskich. Do wyboru oferty ma dojść jeszcze w 2021 roku. Chodzi o 84 lub 85 wagonów. Być może zamówienie będzie większe.
Szacowany kwota, jaką na wagony chcą poświęcić Koleje Ukraińskie, to 3 milardy hrywien. To, w przeliczeniu, około 410 milionów złotych. Nie jest jednak pewne, czy zamówienie będzie aż tak duże, ponieważ ciągle trwa ustalanie budżetu pasażerskiego oddziału UZ na 2021 rok.
Przetarg ogłoszono w końcu lutego, ukraińscy kolejarze czekają na oferty do 30 marca. Później będzie miała miejsce jeszcze aukcja elektroniczna, planowana na 5 maja. Ukraińcy oficjalnie zapraszają do wzięcia udziału w konkursie nie tylko Kriukiwskie Zakłady Budowy Wagonów, czy zakład z Charkowa, ale także producentów spoza Ukrainy – Siemensa, Pesę (z doświadczeniem w dostawie wagonów na wschód), a także firmy z Białorusi.
– Chcemy zachęcić firmy spoza Ukrainy do inwestycji na terenie naszego kraju. Planujemy nie tylko ten zakup, ale także większe inwestycje wagonowe w perspektywie następnych kilku lat. To powinno przyciągnąć inwestorów – powiedział Ołeksandr Percowski, szef pasażerskiej części Ukrzaliznyci.
– W grudniu przeprowadziliśmy specjalną ankietę wśród naszych pasażerów, konduktorów i społeczników, aby dowiedzieć się, jakie innowacje w nowych wagonach są najbardziej oczekiwane. Otrzymaliśmy 1000 propozycji, z których wyodrębniliśmy 94. Chodzi m.in. o gniazdka i USB do ładowania urządzeń elektronicznych, klimatyzację, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, antypoślizgowe podłogi, więcej miejsc na bagaż, monitoring, toalety próżniowe i oświetlenie indywidualne – dodał Percowski. Wszystkie te udogodnienia mają znaleźć się na pokładzie wagonów, z których większość będzie przedziałowych.
Łącznie w 2021 roku Ukrzaliznycia planuje zainwestować w tabor pasażerski 4,2 mld hrywien (ok. 573 mln zł.) To mniej niż pierwotnie deklarowano, w ostatniej chwili posłowie zrewidowali bowiem założenia inwestycyjne. Skutkować to będzie pewnym zamówieniem na ponad 80 wagonów, choć zarząd UZ zapowiada, że poszuka pieniędzy na wszystkie pierwotnie planowane sto wagonów.
W ostatnich tygodniach na Ukrainie dużo mówi się o poważnych inwestycjach w kolej, także w szybkie linie.
Piszemy o tym tutaj.