Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ukraińcy dociągną do polskiej granicy europejski tor. "W 3 i pół godziny z Krakowa do Lwowa"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ukraińcy dociągną do polskiej granicy europejski tor. "W 3 i pół godziny z Krakowa do Lwowa"
Fot. Gediminas, GFDLSplot torowy na Litwie
Prezes Ukrzaliznyci zapowiedział, że państwowa spółka w 2020 roku zrealizuje strategiczną inwestycję dotyczącą dociągnięcia toru o szerokości 1435 mm od polsko-ukraińskiej granicy do Lwowa.

Jewhen Krawcom mówił o tym podczas konferencji prasowej na stacji Mościska II. Tutaj kończy się biegnący od polskiej granicy tor o szerokości 1435 mm, czyli takiej, jaka jest powszechna w środkowej i zachodniej Europie.

O tym projekcie mówiono od co najmniej 10 lat, jednak nikt dotąd nie podjął się jego realizacji. My zrobimy to w rok – powiedział Jewhen Krawcow. - Chcemy by odcinek ze Lwowa do Krakowa można było pokonać pociągiem w 3 i pół godziny. Dzięki dobudowie toru możliwe będzie też szybkie dotarcie, z wykorzystanie istniejących linii, pociągami do Pragi i Wiednia.

Powstanie splot torowy

Koleje Ukraińskie chcą wybudować tzw. splot torowy. Oznacza to, że w ramach jednego toru zamontowane zostaną trzy cztery szyny, z których, w zależności od potrzeb, będą mogły korzystać pociągi szerokotorowe (1520) i te z europejskim rozstawem kół (1435). Tor 1435 mm miałby być dociągnięty do stacji Lwów Skniłów – znajdującej się na zachodnich przedmieściach miasta. Ukrzaliznycia dzięki temu uniknie długotrwałego wstrzymania ruchu głównej lwowskiej stacji. Ze Skniłowa pasażerowie mogliby być dowożeni pociągami lub autobusami do centrum miasta. Olbrzymią zaletą tej lokalizacji jest bezpośrednia bliskość międzynarodowego lwowskiego portu lotniczego. Lądują tu obecnie także liczne samoloty tanich linii lotniczych Wizzair i Ryanair.

Krawcow oszacował, że konieczna będzie zabudowa dodatkowej szyny dla pojazdów o szerokości kół 1435 mm na 69,8 kilometra torów i 3,1 km samodzielnego toru 1435 mm. Konieczne będzie poszerzenie 58,2 km nasypów i kompleksowa naprawa torowiska na 9,5 km. Toru. Zmodernizowane zostanie zasilanie na szlaku. Prezes Kolei Ukraińskich nie powiedział ile wyniesie planowana przebudowa.

Istnieje spore zainteresowanie kursami do Lwowa

Obecnie komunikacja między Lwowem a Przemyślem po polskiej stronie granicy odbywa się dzięki bezpośrednim kursom ukraińskich pociągów Hyundai Rotem, wykorzystujących tor szeroki. Wyprawiane z innych polskich miast pociągi muszą przechodzić zmianę wózków na granicy.

Co ciekawe, dwóch prywatnych operatorów z Czech wyraziło chęć prowadzenia przewozów kolejowych z tego kraju przez Polskę do granicy polsko - ukraińskiej, lub nawet poza nią. To Leo Express, który otrzymał już pozytywną decyzję o otwartym dostępie dla kursów do Medyki, oraz Regio Jet, który o taką decyzję dla kursów do ukraińskich Mościsk stara się. Być może po przebudowie infrastruktury będzie mógł uruchamiać swoje pociągi aż do Lwowa. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ukraiński eksport: Kolej niezbędna do przewozu zbóż

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2023

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Tabor i technika

Nowe ukraińskie wagony sypialne w pociągu Warszawa - Kijów [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Ukraiński eksport: Kolej niezbędna do przewozu zbóż

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2023

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Tabor i technika

Nowe ukraińskie wagony sypialne w pociągu Warszawa - Kijów [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5