Elfy2 Kolei Śląskich wciąż nie mogą wjechać do Czech. Jak przebiega proces dopuszczeń pojazdów w tym kraju?
W lipcu na czeskim torze doświadczalnym VUZ Velim
pojawił się pociąg Pesa Elf 2 Kolei Śląskich. Przechodził on testy przed uzyskaniem dopuszczenia na sieć kolejową. Testy jednak się nie zakończyły. Teraz jak zapewnia rzecznik prasowy — planowane są kolejne, dzięki, którym pojazdy serii 21WEa wjadą do Czech przez Chałupki. Obecnie kursy pociągów osobowych zapewniają popularne "motoraczki" serii 810.
Zgodnie z rozkładem jazdy zamieszczonym na Portalu Pasażera przez PKP PLK, od grudnia z Katowic do Bogumina
zaplanowanych jest pięć par pociągów. Odjazdy z Katowic mają następować o godzinie 06:21, 10:21, 12:21, 14:21, 17:22(D), 18:21(C). W drodze powrotnej pociągi mają pojechać o 08:42, 12:42, 14:44, 16:42, 20:52. Te słowa potwierdza także rzecznik prasowy spółki - Maciej Zaremba - Do Chałupek planujemy pięć par pociągów, natomiast na odcinku Cieszyn - Czeski Cieszyn z naszym czeskim partnerem będziemy uruchamiać dziewięć par połączeń - dodając, że Koleje Śląskie nie planują innych testów taboru oprócz już testowanego Elfa II serii 21WEa.
Okazuje się także, że wyższa jest kwota, dzięki której pojazdy Pesy wjadą do Czech. - Na tym etapie testów mówimy kwocie stu tysięcy złotych - dodaje Zaremba. Koleje Śląskie nie określają kiedy mają zakończyć się testy. Jednak patrząc na rozkład jazdy podany przez zarządcę infrastruktury, stanie się to jeszcze przed wejściem rozkładu jazdy edycji 2023/2024. Pozytywne zakończenie wszystkich testów umożliwi kursowanie w pełnej relacji Katowice - Bogumin, a nie jak obecnie z dość niewygodną przesiadką w Chałupkach, o czym
pisaliśmy już na naszych łamach.