Koleje Szwajcarskie (SBB) w porozumieniu z Deutsche Bahn ogłosiły plan rozszerzenia zamówienia na kolejne zespoły trakcyjne dużych prędkości Giruno. Mają pozwolić na poprawienie oferty połączeń kolejowych między Szwajcarią a Niemcami i pozwolić na eliminację połączeń lotniczych na kilku międzynarodowych trasach.
Niskopodłogowe zespoły trakcyjne Stadler Giruno zostały zamówione przez SBB w 2014 roku. Jest ich 29 i rozpoczęły kursowanie
z pasażerami w maju 2019 roku, przejeżdżając przez Tunel Gotarda. 400-metrowe zespoły trakcyjne nie mają wychylnego pudła, mogą rozpędzać się do prędkości 250 km/h.
Wiadomo już, że SBB będzie korzystać z możliwości zakupu kolejnych zestawów Giruno. Nie sprecyzowano jeszcze liczby potrzebnych 400-metrowych pojazdów (SBB mogą zamówić nawet do 92 nowych Giruno). Wiadomo natomiast, gdzie pojawią się szybkie pociągi.
W pierwszej kolejności zwiększona zostanie liczba pociągów na trasie Mediolan – Zurych – Bazylea – Frankfurt nad Menem, pojawi się nowe, bardzo długie połączenie Lugano – Gotthard – Bazylea – Hamburg, jest także propozycja wzmocnienia siatki połączeń międzynarodowych o poszczególne nowe odcinki w Szwajcarii. Ma się to stać w 2026 roku.
Ze swojej strony partner w projekcie, Deutsche Bahn, zapowiedział ewentualne wzmocnienie połączeń między Szwajcarią a Niemcami pociągami ICE4 produkowanymi wspólnie przez Siemensa i Bombardiera.