Od miesiąca bilety Kolei Śląskich można kupić poprzez aplikację Bilkom PKP Informatyki. Nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że do Wspólnego Biletu, który obsługuje ta sama spółka, śląski przewoźnik dołączył już trzy lata temu.
Od 15 czerwca Koleje Śląskie rozszerzyły sieć sprzedaży o kolejny kanał. W serwisie Bilkom dostępne są obecnie bilety wielu przewoźników kolejowych i Koleje Śląskie dołączają do tej grupy. Dodatkowo będzie także możliwy zakup oferty Wspólnego Biletu na połączenia realizowane pociągami KŚ – podał 10 czerwca przewoźnik w krótkim komunikacie.
Wspólny bilet na KŚ online – po 3 latach
W szerszej wiadomości, przesłanej przez PKP Intercity, można było przeczytać o rozwoju Wspólnego Biletu, który można kupić na połączenia spółek PKP Intercity, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Polregio, Kolei Mazowieckich, Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Małopolskich, Kolei Śląskich oraz Arrivy RP. – Konsekwentny rozwój projektu Wspólnego Biletu to ogromny krok w kierunku kolei dostępnej i przyjaznej dla pasażera. Im łatwiejsze staje się łączenie podróży pociągami dalekobieżnymi z pociągami przewoźników regionalnych czy aglomeracyjnych, tym więcej osób będzie wybierać transport zbiorowy – mówi w komunikacie Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Tymczasem Koleje Śląskie dołączyły (wraz ze spółką Koleje Małopolskie) do Wspólnego Biletu
już w październiku 2019 roku. Aż do teraz nie był jednak możliwy zakup tej oferty przez internet, poprzez system Bilkom. Sprawa jest o tyle zagadkowa, że zarówno za Bilkom, jak i za system sprzedaży biletów dla Kolei Śląskich
odpowiada PKP Informatyka. Dlaczego integracja systemów trwała tak długo? Justyna Siedlec z PKP Informatyka zapewniła, że nie było problemów technicznych, a o odpowiedź należy pytać Koleje Śląskie.
“Najbardziej dogodny moment”
Patrycja Tomaszczyk, rzeczniczka Kolei Śląskich stwierdza tylko, że sprzedaż biletów z oferty Wspólny Bilet w systemie Bilkom zaczęła się “w najbardziej dogodnym technologicznie momencie, po dokonaniu wszystkich zmian systemowych”. – Wybraliśmy optymalny (z naszej perspektywy) moment na włączenie się w kolejny element tego rozbudowanego systemu – stwierdza zagadkowo przedstawicielka spółki.
Wśród przewoźników kolejowych coraz częstsze są opinie, że PKP Informatyka powinna umożliwić stosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, niepowiązanych z systemem KURS 90. To umożliwiłoby automatyzację procesów i znacząco uprościło np. zmiany ofert. Żadna ze spółek nie zdradza jednak, jakie rozwiązanie ostatecznie wdrożono w tym przypadku. – Ze względu na kwestie związane z bezpieczeństwem informatycznym (zwłaszcza w tak istotnym obszarze jak transport publiczny) nie ujawniamy informacji związanych z systemem – ucina Patrycja Tomaszczyk.
Wspólnego Biletu wciąż nie można kupić online na połączenia Kolei Mazowieckich – jest to możliwe tylko w kasach. Do oferty, nawet w kasach, nie przystąpiły jeszcze Koleje Dolnośląskie ani żaden z przewoźników autobusowych czy miejskich. Według podanych ostatnio informacji, od grudnia 2018 roku ze Wspólnego Biletu skorzystało 1,2 mln osób.