W ubiegłym roku Koleje Śląskie rozszerzyły siatkę połączeń, przybliżyły się do wymiany najstarszego taboru i podpisały porozumienie w sprawie integracji taryfowej. Najbliższe lata będą trudne z powodu modernizacji najważniejszej linii w regionie. Wkrótce okaże się, czy przewoźnikowi udało się pobić rekord frekwencyjny z 2019 r. – informują KŚ.
Najważniejszym dla KŚ wydarzeniem nowego roku będzie rozpoczęcie przebudowy węzła katowickiego. – Inwestycja realizowana przez PKP PLK na terenie Górnego Śląska oraz Zagłębia obejmuje
fragment linii E65 (na odcinku Będzin – Sosnowiec – Katowice – Tychy – Zabrzeg – Zebrzydowice). Prace inwestycyjne pozwolą na zwiększenie częstotliwości i regularności połączeń kolejowych oraz zagęszczenie siatki połączeń. Zanim to nastąpi, musimy [jednak] przygotować na czasowe utrudnienia – zastrzega Maciej Pezdek z biura prasowego przewoźnika. Choć prace jeszcze się nie zaczęły, w obowiązującym już
rocznym rozkładzie jazdy przewoźnik musiał je uwzględnić.
Wspólny bilet z komunikacją miejską. A między spółkami kolejowymi?
– Podczas modernizacji infrastruktury kolejowej przez PKP PLK wszyscy przewoźnicy będą zmuszeni ograniczyć liczbę połączeń przebiegających przez węzeł katowicki. W związku z tym, że priorytet mają pociągi dalekobieżne, ograniczenia dla ruchu lokalnego będą większe. Przygotowujemy się do tej sytuacji i robimy wszystko, żeby utrudnienia w jak najmniejszym stopniu oddziaływały na pasażerów kolei – zapewnia przedstawiciel Kolei Śląskich. Przewoźnik uruchomił poświęcony przebudowie serwis informacyjny.
Wspomniana, zbliżająca się modernizacja magistrali E65 skłoniła KŚ wraz z władzami województwa, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Polregio do
rozszerzenia integracji taryfowej. – 1 marca 2024 roku uruchamiamy pilotażowo zintegrowaną ofertę, która jest kolejnym krokiem w popularyzacji transportu publicznego – zapowiada przedstawiciel KŚ. Posiadacze biletu miesięcznego na komunikację miejską za 119 zł zyskają wtedy możliwość podróży pociągami obu wymienionych przewoźników. Trwają rozmowy o wzajemnym honorowaniu biletów w pociągach KŚ, Polregio i PKP IC.
Ludzie chcą jeździć do Pyrzowic i Bohumina
Zakończyła się natomiast modernizacja linii 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry, która pozwoliła na uruchomienie pociągów obsługujących m. in.
lotnisko w Pyrzowicach. – Na kolejowej mapie województwa śląskiego pojawiły się połączenia Kolei Śląskich na linii S9 Częstochowa – Tarnowskie Góry, a wraz z nią – stacja Pyrzowice Lotnisko. Od 10 do 31 grudnia 2023 na tej trasie z usług Kolei Śląskich skorzystało
blisko 25 tys. pasażerów – przypomina nasz rozmówca.
Inną nowością rozkładu 2023/2024 było wznowienie bezpośrednich połączeń międzynarodowych Katowice – Bohumin. Również te pociągi cieszyły się – zwłaszcza w pierwszych dniach –
ogromnym zainteresowaniem. – Co ważne, wprowadzane zmiany w rozkładzie jazdy były konsultowane z pasażerami podczas badań terenowych i poprzez formularz uwag dostępny online – zaznacza przedstawiciel KŚ.
Zamiast EN57 będą nowe Impulsy
Podsumowując ubiegły rok, przewoźnik zwraca też uwagę na inwestycje w tabor i zaplecze do jego obsługi. – Podpisanie umowy na dostawę
trzech nowych pojazdów o wartości blisko 127,5 mln zł (z możliwością dokupienia kolejnych dwóch), rozstrzygnięcie przetargu na
22 nowoczesne składy (z możliwością dokupienia kolejnych ośmiu) na łączną kwotę 1,57 mld zł, inwestycje związane z
rozbudową bazy przy ulicy Raciborskiej oraz podpisanie porozumienia w sprawie zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego pozwala stwierdzić, że Koleje Śląskie zrobiły kolejny krok stronę nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji – przekonuje Pezdek.
Wyniki przewozowe za rok 2023 przewoźnik ma przedstawić dopiero w przyszłym tygodniu. Wtedy też okaże się, czy – zgodnie z przewidywaniami – KŚ pobiją własny rekord liczby pasażerów z 2019 r. (20,4 mln). W roku 2022 z pociągów spółki skorzystało blisko 20 mln pasażerów, co przełożyło się na 5,84% udziału w rynku według liczby przewiezionych osób.