Koleje Śląskie oraz Gazeta Wyborcza zorganizowały debatę w ramach Miasta Idei. "Razem ustalamy rozkład jazdy". W ramach spotkania każdy z uczestników, którzy zostali podzieleni wraz z innymi na grupy warsztatowe, mógł wypowiedzieć się na temat rozkładu, który jest realizowany przez przewoźnika, a także przedstawić swoje pomysły na jego ulepszenie.
Gośćmi spotkania byli Piotr Rachwalski-Prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej i były prezes Kolei Dolnośląskich, Jakub Halor-ekspert ds. transportu, Damian Łuniewski-Naczelnik działu rozkładu jazdy i obiegów w Kolejach Śląskich, Emil Markowiak-Koordynator ds. rocznego rozkładu jazdy w Kolejach Śląskich. Goście wzięli udział w debacie poświęconej rozkładowi jazdy oraz mankamentom jego konstrukcji tuż po części warsztatowej, którą prowadził redaktor Przemysław Jedlicki.
Często i w równych odstępach
Podczas prowadzenia warsztatów ich uczestnicy wskazywali na konieczność jeżdżenia pociągów w równych odstępach oraz często. Głównymi postulatami było jeżdżenia pociągów między Gliwicami a Katowicami w interwale dwudziestominutowym, a na dalszym odcinku trasy do Dąbrowy Górniczej lub Zawiercia co trzydzieści minut. Podkreślano także, że na linii średnicowej łączącej Gliwice oraz Dąbrowę Górniczą pociągi w dni wolne powinny jeździć przynajmniej w odstępach trzydziestominutowych.
Wskazywano także na możliwość przeorganizowania połączeń Bytom-Gliwice z ich przedłużeniem do Kędzierzyna-Koźla oraz oddaniem takich połączeń do realizacji spółce Polregio odciążając przy tym taborowo Koleje Śląskie. Wspomniano także o konieczności uruchomienia połączeń z Gliwic do Rybnika przez Knurów. W tym przypadku postulowano za utworzeniem ciągu Gliwice-Rybnik-Chybie - Bielsko-Biała Główna, bądź Gliwice-Rybnik-Chałupki.
Rozdzielnie potoków na południe województwa
Wśród postulatów pojawiało się także równomierne rozdzielenie pociągów jadących z Katowic na południe województwa. Paneliści wskazywali na konieczność odjazdów pociągów z Katowic do Tychów Lodowiska przed pociągami jadącymi do Zwardonia, dzięki czemu rozładowano by w znaczący sposób tłok w pociągach. Postulowano także za wprowadzeniem dodatkowych postojów na przystanku Katowice Piotrowice pociągów "Sprinter"
Uczestnicy spotkania wskazywali także na brak bezpośrednich weekendowych pociągów Sprinter relacji Katowice -Cieszyn. Tutaj zaproponowano powrót pociągu Olza w godzinach porannych z Katowic i wieczornych z Cieszyna. Dużo osób chciałoby także powrotu na terenie aglomeracji górnośląskiej biletów strefowych.
Koleje Śląskie chcą jeździć w takcie
Damian Łuniewski z Kolei Śląskich wskazywał, że spółka dąży do jeżdżenia w takcie i tam, gdzie jest to możliwe, już teraz jest to praktykowane, ale przy wielu zamknięciach torowych czasami niestety jest to niemożliwe. Dodał jednak, że docelowo do roku 2030 i zakupie nowego taboru, a także zakończeniu wielu inwestycji podróżni mogą spodziewać się cyklicznego i dogęszczonego rozkładu jazdy. Jednocześnie dodał, że wszystkie opinie zebrane na spotkaniu jak i w korespondencji do Kolei Śląskich są brane pod uwagę i analizowane pod kątem możliwości realizacji w ramach tworzenia rocznego rozkładu jazdy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.