Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Koleje Śląskie poszukują wykonawcy naprawy rewizyjnej EN57KM

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Koleje Śląskie poszukują wykonawcy naprawy rewizyjnej EN57KM
fot. Patryk Farana / Koleje Śląskie
Wszystko wskazuje na to, że 2 zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN57KM w barwach Kolei Śląskich pomimo dostaw nowych Impulsów 2 pojeżdżą jeszcze kilka lat. Samorządowy przewoźnik ogłosił bowiem przetarg na wykonanie naprawy na poziomie P4 obydwu jednostek, które zostały wyprodukowane dla Kolei Jugosłowiańskich w latach 60. minionego stulecia.

Koleje Śląskie posiadają dziś wyjątkowo różnorodny (zwłaszcza w odniesieniu do skali realizowanych przewozów) tabor. Przewoźnik eksploatuje dziś jednostki elektryczne z rodziny Elf i Impuls, zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji, o różnej liczbie członów, a także Flirty pierwszej generacji oraz szereg zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 i pochodnych. Co ciekawe, w przypadku zmodernizowanych EN57 i pochodnych Koleje Śląskie eksploatują zarówno jednostki EN57AKŚ i EN71AKŚ, wyposażone w silniki asynchroniczne, zestawy 14WE z nowym nadwoziem, ale niezmienionym układem napędowym, a także EN57KM z rozruchem impulsowym.

Koleje Śląskie posiadają dwie jednostki z rodziny EN57KM od 2011 roku, oznaczone jako EN57KM-3001 i EN57KM-3002. Ich historia jest bardzo interesująca. Modernizacja, przeprowadzona przez ZNTK Mińsk Mazowiecki, oprócz zastosowania rozruchu impulsowego objęła również wymianę ściany czołowej, zabudowę nowej, ergonomicznej kabiny maszynisty oraz gruntowną przebudowę przestrzeni pasażerskiej wraz z nowymi kabinami WC z obiegiem zamkniętym. Pojazdy zostały pozyskane przez przewoźnika na rynku wtórnym – ich wcześniejszym właścicielem, który zlecił zresztą modernizację, była Szybka Kolej Miejska w Warszawie. Także stołeczna SKM zakupiła te pociągi jako używane – wcześniej jeździły one w Słowenii.

Przypomnijmy, że Jugosławia była jedynym klientem eksportowym wrocławskiego Pafawagu w odniesieniu do elektrycznych zespołów trakcyjnych. W latach 60. i 70. minionego stulecia czołowy wówczas polski producent taboru szynowego wyprodukował łącznie 40 trójczłonowych i czteroczłonowych jednostek elektrycznych dla kolei jugosławiańskich, które określano popularnie mianem “gomułek”. Warto dodać, że jednostka EN57KM-3002 została zbudowana w 1964 roku jako 311-002. W ubiegłym roku minęło od tego czasu już 60 lat… Historia EN57KM-3001 była natomiast nieco bardziej zawiła – pojazd powstał na przełomie lat 70. i 80. poprzez przebudowę czteroczłonowej jednostki wybudowanej w drugiej połowie lat 60.

Wszystko wskazuje na to, że EN57KM w barwach Kolei Śląskich z charakterystyczną ryflowaną ścianą boczną pojeżdżą być może nawet jeszcze kilka lat, pomimo rozpoczętych przez Newag dostaw czteroczłonowych Impulsów 2, których na śląskie tory wyjedzie aż 31 sztuk. Samorządowy przewoźnik ogłosił bowiem przetarg na wykonanie naprawy na poziomie P4, określanej w przeszłości w Polsce mianem naprawy rewizyjnej. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 8 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. 

Głównym kryterium oceny ofert w przetargu jest cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 70% punktów. Zamawiający weźmie ponadto pod uwagę termin realizacji zamówienia (waga 20%) oraz oferowany okres gwarancji (waga 10%), przy czym minimalny okres, będący warunkiem ważności oferty, został określony na 24 miesiące, zaś maksymalny – na 60 miesięcy. Oferty będzie można składać do dnia 3 kwietnia bieżącego roku do godziny 13:00, natomiast ich otwarcie nastąpi godzinę później. 

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Torpol blisko kontraktu na połączenie do portu morskiego w Policach

Infrastruktura

Małopolskie Acatusy Plus zyskają urządzenia pokładowe ETCS

Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Mikołaj Kobryński 24 stycznia 2025

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Prawo i polityka

PLK: Korygujemy błędy w projektach inwestycji

Infrastruktura

Zobacz również:

Torpol blisko kontraktu na połączenie do portu morskiego w Policach

Infrastruktura

Małopolskie Acatusy Plus zyskają urządzenia pokładowe ETCS

Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Mikołaj Kobryński 24 stycznia 2025

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Prawo i polityka

PLK: Korygujemy błędy w projektach inwestycji

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5