Śląski przewoźnik samorządowy szykuje niespodziankę dla pasażerów. Chce w połowie roku wprowadzić dynamiczny system informacji pasażerskiej, bazujący na rzeczywistej lokalizacji pociągów.
Ruch pociągów pasażerowie mogą obecnie monitorować na kilka sposobów. Na stronie Sitkol dostępna jest lokalizacja wszystkich pociągów, ale oparta głównie o dane z rozkładu jazdy. Na stronie Infopasażer możemy natomiast śledzić opóźnienia pociągów, według danych przekazywanych przez dyżurnych ruchu.
Koleje Śląskie chcą pójść o krok dalej. – Pracujemy nad projektem dynamicznego systemu informacji pasażerskiej. Jeżeli testy zakończą się pomyślnie, to zdecydujemy się na jego wdrożenie. Wstępnie zakładamy, że mogłoby to nastąpić mniej więcej w połowie roku – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzecznik KŚ Michał Wawrzaszek.
Jak mówi rzecznik, wdrożenie projektu umożliwiłoby podróżnym m.in. wyszukiwanie najbliższej stacji lub linii kolejowej oraz sprawdzanie rozkładu jazdy dowolnej stacji lub dowolnej linii.
– Praktyczną funkcją nowego kanału byłaby także możliwość sprawdzenia faktycznego położenia pociągu oraz czy pociąg przyjedzie opóźniony, a jeśli tak – to o ile minut – zdradza rzecznik. Jedynym warunkiem korzystania z platformy byłby dostęp do Internetu – z komputera lub urządzeń mobilnych.
Projekt przewiduje przesyłanie informacji o położeniu pociągów z nadajników GPS umieszczonych na pojazdach. – Urządzenia GPS mamy obecnie na kilkunastu naszych jednostkach. Pozostałe pojazdy zostaną doposażone w takie urządzenia – mówi Michał Wawrzaszek.
Pilotażowy system śledzenia pociągów w oparciu o nadajniki GPS wdrożyły już Przewozy Regionalne. Nadajniki są jednak zainstalowane tylko w części jednostek przewoźnika.

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.