Inflacja nie oszczędza przewoźników i pasażerów kolej. Po raz trzeci w ciągu 20 miesięcy ceny biletów zmuszone są podnieść Koleje Śląskie. Tym razem jednak przewoźnik przygotował dla pasażerów alternatywę – przez internet będą mogli kupić bilety nawet taniej niż obecnie.
Jak potwierdza Patrycja Tomaszczyk, rzeczniczka prasowa Kolei Śląskich, od 11 grudnia wzrosną o 5% w stosunku do obecnie obowiązującego cennika ceny biletów sprzedawanych w kasach biletowych oraz w pociągu u drużyny konduktorskiej. Jednocześnie podniesiono opłatę za wydanie biletu w pociągu z 5,00 zł na 10,00 zł (dotyczy to tylko stacji, na których jest dostępna kasa biletowa KŚ, IC lub innego przewoźnika). To kolejna,
trzecia już podwyżka cen biletów śląskiego przewoźnika od maja 2021 roku. Warto dodać, że
rządowe wsparcie dla przedsiębiorstw znów pomija kolej, co uniemożliwia przewoźnikom utrzymanie cen biletów przy wysokiej inflacji.
Tym razem na zmianie cennika Kolei Śląskich wielu pasażerów jednak skorzysta. Od niedzieli bilety elektroniczne (dostępne w systemach SkyCash, mPay, BILKOM, e-podróżnik, e-KŚ oraz KOLEO) oraz bilety zakupione w biletomatach będą bowiem tańsze o 5% niż dotąd (czyli po zmianach będą one o prawie 10% tańsze niż w kasach). – Pasażerowie wnioskowali o obniżenie cen biletów kupowanych przez aplikację w telefonie czy przez stronę internetową. Jako firma, w której jedną z podstawowych wartości jest troska o środowisko naturalne (w tym działania na rzecz ochrony zasobów przyrody), rozpoczęliśmy analizę zmian w taryfie – mówi Patrycja Tomaszczyk.
– Równocześnie, na podstawie innych uwag podróżnych, którzy wprost wskazywali ryzyko niepełnej obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, wprowadzamy ograniczenie sprzedaży u drużyn konduktorskich. Najważniejszymi zadaniami drużyny konduktorskiej jest dbałość o bezpieczną podróż oraz pomoc pasażerom uprzywilejowanym, m.in. osobom starszym, z niepełnosprawnościami, kobietom w ciąży czy podróżnym z małymi dziećmi. Sprzedaż biletów jest czynnością uzupełniającą i nie może się odbywać kosztem innych pasażerów – dodaje rzeczniczka KŚ.
Ostatnim ważnym elementem zmian jest skrócenie terminu przedsprzedaży biletów z 30 dni do 14 dni. – Zachęcamy do jak najczęstszego korzystania z aplikacji mobilnych i e-biletów. To szybki (bo liczony w sekundach), ekologiczny (bez zbędnych wydruków) oraz bezpieczny sposób na zakup biletu. A obniżka cen o 5% to dopiero początek. Planujemy dalszy rozwój, który uczyni naszą ofertę mobilną jeszcze bardziej atrakcyjną dla podróżnych – zapewnia Patrycja Tomaszczyk.