Koleje Śląskie otrzymały od marszałka województwa śląskiego jedną z najdłuższych umów na wykonywanie przewozów kolejowych w Polsce. Przewoźnik ma zapewnioną pracę do 2030 roku.
Marszałek województwa śląskiego podjął uchwałę w sprawie wydłużenia okresu powierzenia przewozów kolejowych na terenie Śląska. Dotychczasowa umowa gwarantowała pracę dla KŚ do połowy grudnia 2025 roku. I tak była najdłużej obowiązującą umową tego rodzaju w Polsce. Teraz, wraz z podpisem marszałka, wiadomo, że KŚ będą świadczyć usługi do grudnia 2030 roku. To ewenement na skalę ogólnopolską, gdzie normą są umowy maksymalnie kilkuletnie.
Wydłużenie umowy daje przewoźnikowi całą gamę możliwości pozyskania nowoczesnego taboru do obsługi połączeń. To ważne, zważywszy na to, że po 2023 pozyskanie środków unijnych na zakup taboru będzie problematyczne. Przewoźnik może np. emitować obligacje i ubiegać się z powodzeniem o kredyty bankowe.
Stawia to Koleje Śląskie na biegunie przeciwnym do np. PKP SKM Trójmiasto, gdzie umowy z przewoźnikiem są podpisywane z roku na rok, co skutecznie zniechęca banki do udzielania przewoźnikowi kredytu. To jeden z powodów, dla których pasażerowie w aglomeracji Trójmiejskiej jeżdżą głównie pociągami, które pamiętają lata 70. i 80.
W umowie zapisano do obsługi następujące trasy:
1. Częstochowa – Zawiercie – Katowice – Gliwice
2. Sosnowiec – Katowice – Tychy Lodowisko
3. Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń
4. Katowice – Skoczów – Wisła Głębce
5. Katowice – Orzesze – Rybnik – Racibórz
6. Katowice – Orzesze – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki – gr. województwa
7. Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec
8. Katowice – gr. województwa – Oświęcim – gr. województwa – Czechowice-Dziedzice
9. Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn – gr. województwa
10. Rybnik – Żory – Pszczyna – Bielsko-Biała
11. Racibórz –Chałupki –gr. województwa.
Obecnie Pesa dostarcza do KŚ 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2. Więcej na ich temat piszemy
tutaj.