Kończy się umowa dzierżawy czterech jednostek 14WE przez Koleje Śląskie. Przewoźnik ogłosił przetarg na pozyskanie ezetów na kolejny okres – do końca roku. Ma jednak konkurenta, bo trwa podobne postępowanie warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.
Koleje Śląskie ogłosiły przetarg na dzierżawę 4 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z utrzymaniem. Otwarcie ofert nastąpi 14 lutego, a okres wynajmu potrwa do końca roku. Jak potwierdza rzeczniczka spółki Magdalena Iwańska,
kończy się bowiem aktualna umowa dzierżawy czterech ezetów (typu 14WE) od Industrial Division. – Przetarg, o który pan pyta, dotyczy czterech pojazdów, które uzupełniłyby nasz park taborowy – podała Iwańska.
Kryterium wyboru wykonawcy w nowym przetargu to cena (waga 70%), zapewnienie pojazdu zastępczego (waga 20%) oraz zapewnienie klimatyzowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych do realizacji zamówienia (10%). Faworyta przetargu należy upatrywać w Industrial Division, ale swoją ofertę mógłby przedstawić też np. Polski Tabor Szynowy (zmodernizowane ezety Feniks57).
Co ciekawe, śląski przewoźnik ma konkurencję w walce o złożenie oferty (jeśli można tak to ująć) przez poole taborowe. Trwa bowiem podobny przetarg warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, czyli pierwszego właściciela 14WE. Obejmuje on
dzierżawę mniejszej liczby, bo dwóch ezetów, za to na dłuższy okres – od 17 lutego do końca grudnia przyszłego roku, z możliwością przedłużenia o kolejny rok w ramach prawa opcji. Industrial Division ma na stanie cztery jednostki, nie będzie zatem w stanie zrealizować obu zamówień jednocześnie.
Pojazdy 14WE zostały zbudowane w latach 2005–2007 przez Newag. Powstały na szkielecie EN57, z tego pojazdu pochodzi też część podzespołów, w tym silniki trakcyjne. Powstało 8 jednostek dla SKM Warszawa i jeden tzw. Pociąg Papieski. Z ośmiu oryginalnych składów SKM wciąż jest w posiadaniu dwóch, cztery
zostały sprzedane Industrial Division i przeszły modernizację, a ostatnie dwa, również po modernizacji, są
własnością Kolei Śląskich.