Polregio uruchomiło pod koniec grudnia przetarg na zakup używanego pociągu spalinowego. Wpłynęła jedna oferta – od Kolei Śląskich, warta 7,5 mln złotych.
Przetarg Polregio ruszył w ostatnim dniu starego roku. Jego przedmiotem jest dostawa używanego 3-członowego spalinowego zespołu trakcyjnego. Pojazd powinien być dostarczony do 14 kwietnia 2022 roku.
Ponad 7,5 mln złotych za używany pociąg
Podczas otwarcia ofert okazało się, że jedynym chętnym są Koleje Śląskie. Propozycja spółki opiewa na niemałą kwotę 7 503 000,00 zł brutto. To nieznacznie więcej, niż wynosi kosztorys Polregio (7 380 000,00 zł brutto).
Nie udało nam się skontaktować z Kolejami Śląskimi w tej sprawie, ale przewoźnik ma w swoim taborze tylko jeden pojazd spalinowy; odpowiada on zresztą kryterium przetargu – to wyprodukowany przez Newag SA138. To jedna z pięciu takich jednostek w Polsce – pozostałe są własnością województwa pomorskiego.
Dziwny zakup Kolei Śląskich skończy w Polregio?
Koleje Śląskie kupiły SA138 podczas gwałtownych poszukiwań taboru przed (zakończonym porażką) przejęciem obsługi województwa od ówczesnych Przewozów Regionalnych.
Pojazd dotarł do przewoźnika 14 grudnia, zaledwie miesiąc od podpisania umowy co prawdopodobnie stanowi rekord Polski jeśli chodzi o nowe pojazdy (a raczej po prostu oznacza, że był on gotowy już wcześniej).
Zakup był dość zagadkowy, bo śląski przewoźnik obsługuje prawie wyłącznie zelektryfikowane linie. Dlatego pojazd był chętnie dzierżawiony
do innych województw lub wymiany na pojazdy elektryczne,
np. EN57 “Endolino” Kolei Dolnośląskich.
O SA138 Kolei Śląskich
Jak czytamy na stronie KŚ, SA138 to spalinowy autobus szynowy [sic] typu 221M serii SA138-005, który został wyprodukowany na zamówienie województwa śląskiego w 2012 roku przez Spółkę Newag z Nowego Sącza. Oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się na międzynarodowych targach kolejowych InnoTrans w Berlinie w 2010 roku. Koleje Śląskie dysponują jednym pojazdem tego typu, łącznie Spółka Newag wyprodukowała ich jedynie 5 sztuk. Trójczłonowy spalinowy zespół trakcyjny SA138-005 jest przeznaczony do realizacji regionalnych przewozów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych.
Charakteryzuje się jednoprzestrzennym, dobrze wyciszonym wnętrzem z wygodnymi siedzeniami, które zapewniają wysoki komfort podróży. Środkowa część pojazdu została obniżona w celu dostosowania pojazdu do przewozu osób z niesprawnością ruchową, a także dla pasażerów z większym bagażem bądź rowerem. Pojazd został wyposażony w klimatyzację oraz wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej – czytamy na stronie Kolei Śląskich.