Trudno jest znaleźć na świecie równie potężną firmę transportową, co Koleje Rosyjskie. To prawdziwy gigant, niemal państwo w państwie – pisze „Polska Gazeta Transportowa”.
Aby wyobrazić sobie skalę tego ogromnego przedsiębiorstwa wystarczy przytoczyć kilka faktów. RŻD to spółka akcyjna, której jedynym akcjonariuszem jest Federacja Rosyjska. Składa się łącznie z 987 przedsiębiorstw i 165 innych podmiotów. Zatrudnia aż 1,3 mln pracowników (więcej niż niejeden kraj na świecie) i realizuje ok. 80 proc. całości przewozów w Rosji. RŻD zużywają do 6 proc. całej produkowanej w Rosji energii elektrycznej i 10 proc. oleju napędowego - czytamy w "Polskiej Gazecie Transportowej".
Jej rozmiar jest proporcjonalny do wielkości kraju, na terenie którego działa. RŻD dysponują 99 proc. kolejowych magistrali kolejowych o łącznej długości 85,5 tys. km, z czego połowa jest zelektryfikowana. Część przewozów pasażerskich, szczególnie na odcinku Moskwa – Sankt Petersburg, obsługiwana jest pociągami prywatnymi. Najdłuższą trasą w Rosji jest odcinek Moskwa – Władywostok. Pociąg nr. 002M „Rosja” pokonuje ten dystans (9259 km) w 6 dni i 4 godz.
Koleje Rosyjskie dysponują 5,5 tys. lokomotyw do obsługi ruchu towarowego i 1,7 tys. – do ruchu pasażerskiego. Posiadają ponadto 512,3 tys. wagonów towarowych i 38,5 tys. pasażerskich. Corocznie RŻD przewozi ponad 1,3 mld pasażerów i 1,3 mld ton towarów.
W ostatnich latach rosyjska sieć kolejowa wzbogaciła się o linię dużych prędkości z Moskwy do St. Petersburga, a planuje się jej przedłużenie do Niżnego Nowogorodu i Helsinek.
Ostatnio głośno było o projekcie budowy szerokotorowej linii kolejowej, która łączyłaby Kolej Transsyberyjską z Wiedniem. Trasa miałaby prowadzić przez Rosję, Ukrainę, Słowację i Austrię. Mimo iż wielu ekspertów krytykuje ten pomysł jako zbyt kosztowny, kraje, przez które wiedzie linia, już powołały spółkę, która ma zrealizować projekt. Co więcej, swoje zainteresowanie nim wyraża też Deutsche Bahn - czytamy w "Polskiej Gazecie Transportowej".
Budowa miała ruszyć w tym roku, ale kryzys gospodarczy może pokrzyżować te plany. Szacowany koszt inwestycji, która zakłada budowę 575 km torów oraz centrum logistycznego nad Dunajem to ok. 5 mld dolarów.