Koleje Portugalskie ogłoszą przetarg na zakup 117 pociągów do obsługi linii regionalnych i aglomeracyjnych. Będzie to największe postępowanie w historii spółki i początek całkowitej przebudowy floty przewoźnika.
Z zapowiedzi portugalskiego ministra infrastruktury Pedro Nuno Santosa wynika, że pierwsze składy powinny zostać dostarczone w roku 2026, a później do końca 2029 w każdym miesiącu pojawiać się trzy kolejne składy. Jak na razie rząd zatwierdził jedynie ogłoszenie przetargu, który ma całkowicie odmienić oblicze portugalskich kolei.
Przewoźnik będzie chciał kupić 34 składy do obsługi linii Cascais (łączy Lizbonę z Cascais znajdującym się w obrębie stołecznej aglomeracji), 16 do obsługi innych połączeń w tym regionie oraz kolejne 12 dla Porto. Pozostałe 55 składów zostanie skierowane na trasy regionalne.
– Uruchamiając proces przetargowy w 2021 roku, będziemy mogli wyłonić wykonawcę kontraktu przed końcem roku 2022, co powinno pozwolić na dostawę pierwszych składów w ciągu trzech lub czterech lat – powiedział Santos.
Łączna wartość zamówienia powinna wynieść ok. 819 mln euro.
W poprzednim postępowaniu Koleje Portugalskie
wybrały Stadlera jako dostawcę 22 pojazdów. Umowa obejmuje produkcję i dostawę dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych i dwunastu zespołów dwutrakcyjnych (bimodalnych, hzt) z serii Flirt. Łączna wartość zamówienia w wysokości 158 milionów euro obejmuje nie tylko dostawę pojazdów, ale również usługi utrzymania przez co najmniej cztery lata oraz szkolenia.