Jedyną ofertę w przetargu na przywrócenie barw historycznych jednostce EN57-038 złożyły ZNTK Mińsk Mazowiecki. Nie podpisano jednak jeszcze umowy z wykonawcą. Oprócz przemalowania w pojeździe zostaną także naprawione wózki.
W ogłoszonym 23 lipca ponownym przetargu złożono tylko jedną ofertę. ZNTK Mińsk Mazowiecki zaproponowały cenę netto 99 tysięcy złotych. Co ciekawe, właśnie w Mińsku przeprowadzono
obie naprawy główne z modernizacją, które przeszła jednostka w swojej historii (w roku 1974 i 1991).
Przywrócenie pierwotnego malowania (choć z modyfikacjami, wynikającymi z obecnych przepisów oraz potrzeby oznaczenia przynależności do KM) nie będzie jedyną zmianą w EN57-038. Zaplanowano także naprawę wózków. – Z uwagi na to, że jesteśmy obecnie na etapie podpisywania umowy z wykonawcą, trudno powiedzieć, kiedy „babcia” wróci na tory – zastrzega rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska. Sam proces malowania ma trwać maksymalnie 30 dni.
Jednostka o numerze 038 jest najstarszym czynnym dziś w Polsce egzemplarzem elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57. Opuściła ona wrocławski Pafawag w roku 1963. Na stan PKP wpisano ją 9 maja tego roku. Większość okresu służby spędziła na południu Polski, stacjonując w lokomotywowniach: Kraków Prokocim, Tarnów, Nowy Sącz i Sucha Beskidzka. Dopiero w sierpniu roku 2003 została przeniesiona na warszawski Grochów, by w niecały rok później przejść na stan nowo utworzonego przewoźnika regionalnego – Kolei Mazowieckich.
Obecna konfiguracja pojazdu jest w dużym stopniu zgodna z oryginalną. EN57-038 ma, między innymi, starego typu ściany czołowe z dużymi okrągłymi reflektorami (tzw. „garnkami”) oraz zachowane ryfle na burtach. Elementy nieoryginalne to, między innymi, system hamulca Oerlikon, przetwornica statyczna, sprężarka śrubowa i wyłącznik szybki. W części widocznej dla przeciętnego pasażera znajdują się: elektroniczny system informacji pasażerskiej (zastosowanie wyświetlaczy diodowych wymusiło poszerzenie świetlików nad przednimi szybami), wandaloodporne fotele oraz wpuszczone w sufit oświetlenie. Podróżni mogą też korzystać z bezprzewodowego Internetu. Wygodę pracy maszynisty poprawia interkom, ogrzewane szyby czołowe, a także kamery czołowe.
Jednostka stacjonuje w oddziale utrzymania EZT w Sochaczewie. W przyszłości EN57-038 może stać się pierwszym w KM pojazdem historycznym.
[Sprostowanie] W pierwotnej wersji artykułu pojawiło się kilka błędów, za które przepraszamy