Umowa dotycząca wykonania ośmiu napraw ezt EN57 w poziomie P4 została podpisana 15 maja 2018 r. W ramach tzw. prawa opcji zamówienie może zostać poszerzone dodatkowo o siedem napraw w tym samym poziomie.
– W parku taborowym Kolei Mazowieckich znajduje się obecnie 47 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. To starsze pojazdy, które stopniowo wycofujemy z eksploatacji. Zanim to nastąpi jednostki te będą jeszcze kursowały na niektórych liniach. Chcemy, by podróżni, którzy będą korzystać z naszych z pociągów, mieli zapewnione bezpieczne i komfortowe warunki jazdy. A temu właśnie mają służyć naprawy w poziomie utrzymania P4 – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Zapewnić przyzwoity standard przewozów na kilka lat
W ramach napraw w składach zostaną wymienione wszystkie uszkodzone elementy techniczne oraz związane z wyposażeniem wnętrz, w tym m.in. fotele, szyby, układy hamulcowe, odświeżona zostanie malatura pojazdów, zostaną one także pokryte tzw. powłokami lakierniczymi „antygraffiti”. W stałym zakresie naprawy ezt wykonawca dokona także wymiany sprężyn sprzęgów międzywagonowych i czołowych na elementy elastomerowe oraz wyposaży sprzęgi międzywagonowe w zabezpieczenie przeciw rozerwaniu, dokona weryfikacji sprzęgów czołowych i międzywagonowych pod kątem wymiarowym (regeneracja do wymiarów naprawczych). Ponadto zostaną wymienione wszystkie amortyzatory w wózkach jezdnych na fabrycznie nowe oraz dokonane wymiany generatorów SHP i CA na nowe. Wszystkie te prace mają przełożenie na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
– W ostatnim czasie sporo mówiliśmy na temat zakupu nowych pojazdów, co oczywiście nie koliduje z tym, że dbamy o starsze pojazdy i pasażerów, którzy nimi podróżują. Chcemy, by do czasu wymiany starszego taboru na nowy wszyscy nasi podróżni mogli korzystać z pojazdów o możliwie wysokim standardzie, to jest takim, na jaki pozwala dany typ składów – dodał Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Z prawem opcji– W dniu dzisiejszym podpisujemy z Kolejami Mazowieckimi kolejną już umowę na naprawy P4 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Umowa zawiera możliwość zlecenia do 15 szt. napraw (8 szt. w zakresie podstawowym + 7 szt. jako prawo opcji) i ich sukcesywną realizację do 31 grudnia 2019 r. Koleje Mazowieckie to nasz długoletni partner, dla którego od lat świadczymy usługi napraw pojazdów oraz podzespołów rezerwy obiegowej i cieszy nas, że ta współpraca stale się rozwija. Zapewniamy, że ten kontrakt, tak jak i poprzednie, wykonamy w wymaganym terminie, zachowując wysoką jakość usług – powiedział Krzysztof Adamski, prezes zarządu, dyrektor generalny ZNTK Mińsk Mazowiecki.
ZNTK Mińsk Mazowiecki wykona naprawę P4 pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego w terminie nie dłuższym niż 60 dni kalendarzowych, licząc od dnia przekazania ezt do naprawy, natomiast naprawę każdego z pozostałych ezt w terminie nie dłuższym niż 40 dni kalendarzowych. Koszt umowy to ponad 16,3 mln zł brutto.
Koniec EN57 bez modernizacji bliski
Etap zaawansowanych modernizacji EN57 w Kolejach Mazowieckich zakończył się wraz
odbiorem 39 pojazdów, które także naprawiły i zmodernizowały mińskie zakłady. Ostatnio Koleje Mazowieckie przypomniały, że posiadają najstarszy sprawny pojazd tego typu, o czym można przeczytać
tutaj. Era niezmodernizowanych pojazdów, które
próbowano nawet sprzedać, zakończy się za ok. 3-4 lata, w momentem wjazdu na tory większej liczby nowych Flirtów 3, których produkcję
wkrótce rozpocznie Stadler.