Pod koniec czerwca odbyły się odbiory techniczne pierwszych pięcioczłonowych pojazdów typu Flirt wyprodukowanych przez firmę Stadler Polska dla Kolei Mazowieckich. Tym samym rozpoczął się końcowy etap realizacji pierwszej umowy na zakup 6 pojazdów do obsługi trasy Warszawa – Działdowo. Kontrakt ramowy na 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych pojazdów opiewa na wartość ponad 2,2 mld zł.
Techniczne odbiory wstępne zostały przeprowadzone w zakładzie produkcyjnym Stadler Polska w Siedlcach, następnie odbyły się wymagane jazdy bez pasażerów, tzw. jazdy obserwowane. Odbiory końcowe odbyły się już na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów i zostały potwierdzone podpisami Czesława Sulimy, członka zarządu, dyrektora eksploatacyjnego Kolei Mazowieckich oraz Arkadiusza Świerkota, członka zarządu Stadler Polska.
– Bardzo się cieszymy, że mogliśmy przekazać pierwsze nowe pociągi Flirt dla Mazowsza. Mimo niełatwej sytuacji związanej z pandemią, cały czas pracujemy intensywnie w naszym zakładzie w Siedlcach nad dalszą realizacją zamówienia dla Kolei Mazowieckich i już wkrótce będziemy mogli przekazać kolejne składy. Innowacyjność, komfort i niezawodność to cechy nowoczesnej kolei pasażerskiej. Nasze pojazdy w pełni wpisują się w te wymagania – mówi prezes zarządu Stadler Polska Tomasz Prejs.
Przewoźnikowi zostały przekazane cztery pojazdy, pozostałe będą przekazywane sukcesywnie w lipcu. Obecnie odbywają się szkolenia pracowników KM: maszynistów, kierowników pociągów oraz rewidentów. Wraz z pojazdami Stadler zapewni przewoźnikowi także świadczenie usług serwisowych dla każdego z nich i dostarczy pakiet pozderzeniowy (naprawczy). Koleje Mazowieckie, w ramach przewidzianego prawa opcji, będą miały również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.
Pojazdy właśnie dostarczone do KM (pięcioczłonowe) na polskiej sieci kolejowej będą nosić oznaczenie ER75.
Powstanie także zaplecze. Umowa już podpisana
– Dzięki dobrej współpracy z producentem na terenie naszej Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Sochaczewie powstanie zupełnie nowe zaplecze do utrzymania i serwisowania zamówionych pojazdów. Równocześnie rozpoczęliśmy odbiory pojazdów. Pierwsze z nich, zakupione dzięki dofinansowaniu z RPO Województwa Mazowieckiego, będą wozić pasażerów na linii Warszawa – Działdowo już od lipca – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
– Rozpoczęcie dostaw 71 ezt to skok cywilizacyjny dla realizacji połączeń kolejowych na Mazowszu. To dalsza, znacząca poprawa jakości i bezpieczeństwa podróżowania w obszarze województwa i aglomeracji stołecznej. Dziękuję wszystkim pracownikom, którzy w trudnych warunkach pandemii, z zachowaniem najwyższych środków ostrożności pracowali wspólnie z przedstawicielami firmy Stadler, aby te składy mogły zostać odebrane – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu Kolei Mazowieckich.
Jakie są nowe Flirty dla Kolei Mazowieckich?
Pociągi przekazane Kolejom Mazowieckim to elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi mogą osiąga prędkość 160 km/h. Są również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy Flirt są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).
Najnowsze pojazdy Flirt dla Kolei Mazowieckich zostały
wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA – własne rozwiązanie producenta opracowane w ramach joint venture AngelStar powołanego przez Stadlera i spółkę Mermec. Pokładowy system Guardia obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, uzyskał homologację zgodnie z najnowszą wersją TSI CCS 2016/919 i został zintegrowany z systemem SHP.
Gdzie pojadą Flirty?
Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 ezt FLIRT w styczniu 2018 roku. Kontrakt obejmuje zakup kolejno: 6 sztuk ezt do obsługi trasy Warszawa – Działdowo, 12 sztuk ezt do obsługi trasy Sochaczew – Warszawa – Celestynów, 12 sztuk ezt do obsługi trasy Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki, 15 sztuk ezt do obsługi trasy Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Modlin, 16 sztuk do obsługi trasy Warszawa – Tłuszcz, 10 sztuk dwuczłonowych ezt do obsługi relacji: Radom – Dęblin, Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Drzewica, Radom – Warka.
Projekt pod nazwą „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych.” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79% kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,30 mln zł (brutto), z czego dofinansowanie to 96,02 mln zł.