Koleje Mazowieckie nie kupią 10 krótkich pociągów Flirt do obsługi linii wychodzących Radomia. Oznacza to, że w ramach umowy ramowej ze Stadlerem kupionych zostanie 61 z 71 możliwych pojazdów.
W 2018 roku Stadler i Koleje Mazowieckie
podpisały ogromną umowę ramową na dostawy do 71 pociągów. Podpisano już trzy umowy wykonawcze na łącznie 30 pięcioczłonowych pojazdów Flirt –
ostatnią niecałe pół roku temu. Natomiast przed końcem 2020 roku
Stadler zakończył dostawy Flirtów z dwóch pierwszych umów z Kolejami Mazowieckimi.
Bez 10 krótkich ezetów
Od początku pandemii trwały obawy o kolejne zamówienia w ramach umowy ramowej, ale jeszcze w listopadzie wydawało się, że Kolejom Mazowieckim uda
się przejść przez kryzys nie ograniczając inwestycji. Teraz jednak samorząd województwa, w odpowiedzi na interpelację radnego Wojciecha Zabłockiego, poinformował, że nie jest planowane zawarcie umowy na dostawę 10 krótkich ezetów do obsługi tras w okolicach Radomia.
Jednocześnie samorząd potwierdził chęć realizacji pozostałych zamówień: na dostawę 15 EZT dla trasy: Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Modlin tymczasowa zmiana na: Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Nasielsk. Termin podpisania umowy zaplanowany jest już w krótce, na 25 lub 26 lutego 2021 roku; oraz na 16 EZT dla trasy: Warszawa – Tłuszcz. Zawarcie tej umowy zaplanowane jest na styczeń 2022 r. Miejscem docelowym serwisowania wszystkich pojazdów pięcioczłonowych (61 sztuk) jest przygotowywana do budowy hala na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji w Sochaczewie.
Szansa dla Radomia z KPO
Radny pytał, czy rezygnacja z inwestycji w zakupy pociągów, które miały stacjonować w Radomiu, stanowi
odpowiedź Marszałka na pojawiające się w mediach informacje dotyczące planów związanych z reformą struktur administracyjnych Mazowsza. Urząd Marszałkowski zaprzecza. – Ze względu na obecną sytuację społeczno-gospodarczą związaną z epidemią COVID-19, przewidywanymi spadkami dochodów w budżecie Województwa Mazowieckiego, nie ma w tej chwili możliwości wyasygnowania dodatkowych środków na zakup taboru. Na chwilę obecną Spółka KM zrezygnowała (nie podpisała umowy wykonawczej) z tej inwestycji, gdzie przewidywany koszt zakupu 10 EZT wymaga finansowania ze środków własnych w wysokości ok. 116 mln zł – wyjaśnia UMWM.
Urząd Marszałkowski podkreśla na koniec, że w ramach projektu „Krajowy Program Odbudowy” Spółka KM złożyła fiszki na zakup taboru, w tym zakup 10 dwuczłonowych EZT do obsługi subregionu radomskiego. Więcej na ten temat
pisaliśmy w tym miejscu.