Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Mazowieckie na razie z dieslem. Pociągi bateryjne? "W przyszłości"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
04-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Mazowieckie na razie z dieslem. Pociągi bateryjne? "W przyszłości"
fot. Patryk Kuręda, SM42.plSpalinowy 222M jako pociąg osobowy Kolei Mazowieckich relacji Ostrołęka - Tłuszcz
Koleje Mazowieckie weryfikują koncepcję obsługi taborowej takich tras, jak Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele czy Siedlce – Czeremcha. Jednym z działań jest ogłoszenie przetargu na spalinowe, a nie na elektryczno-akumulatorowe zespoły trakcyjne.

W poniedziałek, 2 września informowaliśmy na łamach naszego portalu o najnowszym przetargu Kolei Mazowieckich - spółki przewozowej samorządu województwa mazowieckiego.

Przewoźnik chciałby pozyskać nawet 10 spalinowych zespołów trakcyjnych (6 z zamówienia podstawowego i 4 z zamówienia dodatkowego) do obsługi niezelektryfikowanych odcinków tras na Mazowszu. Pociągi mogące poruszać się z prędkością do 120 km/h mają zabrać na pokład 200 pasażerów (połowę na miejscach siedzących) oraz 5 rowerów.

Koniec elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych w KM?

Do tej pory Koleje Mazowieckie były zainteresowane zakupem dwuczłonowych zespołów trakcyjnych, ale elektryczno-akumulatorowych. Problem w tym, że żaden z przetargów nie znalazł swojego pozytywnego finału. Pierwsze postępowanie na elektryczno-akumulatorowe jednostki dla Mazowsza unieważnione zostało po jednym dniu. Drugi przetarg także nie został rozstrzygnięty. Natomiast w listopadzie 2023 roku dowidzieliśmy się, że Koleje Mazowieckie unieważniły trzeci przetarg.

Wiadomo też, że żaden z dużych producentów - Stadler, Škoda i Pesa nie dostarczy wspomnianego typu pociągów. Czy wrześniowy przetarg oznacza całkowitą rezygnację z zakupu elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych? Oto zapytaliśmy samego przewoźnika.

– Zakup nowoczesnych pojazdów spalinowych ma na celu zapewnienie pojazdów do obsługi linii niezelektryfikowanych – potwierdza Donata Nowakowska, rzeczniczka KM. – Nie wyklucza to jednak w przyszłości zakupu pojazdów zasilanych z innego źródła napędu, w tym pojazdów bateryjnych.

Jest to jednak dłuższa perspektywa czasowa, ponieważ – jak się dowiadujemy – nie ma na razie planowanego terminu ogłoszenia przetargu na dostawę pojazdów bateryjnych.

Warto w tym miejscu przypomnieć wypowiedź dla Rynku Kolejowego Roberta Stępnia, prezesa Kolei Mazowieckich. – Z punktu widzenia pasażera, który musi jechać niezelektryzowaną linią kolejową, gdzie potoki pasażerskie są stosunkowo małe. I z punktu widzenia przewoźnika, który musi dbać o finanse, to jednak zakupy pojazdów spalinowych na jakiś czas są racjonalnym wyjściem z sytuacji – tłumaczył szef KM.

Gdzie pojadą SZT?

Koleje Mazowieckie wskazały, gdzie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych mogłoby pojechać. Wymieniona zostały trasy: Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele, Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki czy Siedlce – Czeremcha.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat

Pasażer

Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat

Łukasz Malinowski 01 listopada 2024

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Tabor i technika

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Łukasz Malinowski 17 września 2024

Wiadomo, kto naprawi Flirta3 uszkodzonego pod Skierniewicami

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie wracają do diesla. Chcą kupić nawet 10 jednostek

Tabor i technika

Zobacz również:

Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat

Pasażer

Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat

Łukasz Malinowski 01 listopada 2024

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Tabor i technika

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Łukasz Malinowski 17 września 2024

Wiadomo, kto naprawi Flirta3 uszkodzonego pod Skierniewicami

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie wracają do diesla. Chcą kupić nawet 10 jednostek

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5