Zarząd województwa mazowieckiego tuż przed wyborami samorządowymi podjął decyzję o realizacji ostatniego elementu wielkiego przetargu związanego z zakupem taboru. Do 61 już zamówionych Flirtów dokupionych zostanie 10 krótkich, dwuczłonowych pojazdów.
Oprócz wyrażania zgody na zakup 10 krótkich Flirtów zarząd województwa, właściciel spółki Koleje Mazowieckie, zezwolił na przeprowadzenie inwestycji związanej z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu. Budowa radomskiej bazy oraz zakup 10 ezt ma zostać sfinansowane ze środków własnych spółki. To dość ciekawe, w związku z wcześniejszymi obawami co do finansowego spięcia tego elementu projektu.
Koszt? Około 92 milionów złotych
Koleje Mazowieckie oszacowały dostawę 10 pociągów wraz z pakietem szkoleniowym dla pracowników i pakietem naprawczym (pozderzeniowym) na ok. 92 mln zł. Szacowany koszt budowy bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu to około 30 mln zł. Dokładne kwoty poznamy po opublikowaniu ogłoszenia na realizację dostawy w ramach opcji, którą posiada siedlecki Stadler.
Przypomnijmy, że w styczniu tego roku Koleje Mazowieckie
podpisały umowę ramową z firmą Stadler, która wyprodukuje 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla KM.
– Cała umowa opiewa na ponad 2,2 mld zł i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to 96,16 mln zł. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ i wynosi 580 mln zł. Na realizację inwestycji KM otrzymały także kredyt z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego. Pierwsza umowa wykonawcza ze Stadlerem, dotycząca sześciu Flirtów, została podpisana w maju tego roku – informują Koleje Mazowieckie.
Nowoczesne ezety dla Radomszczyzny
Zgodnie z przyjętym harmonogramem pierwsze pojazdy produkcji Stadlera zostaną wprowadzone do eksploatacji w listopadzie przyszłego roku. Ostatnie pojazdy zostaną dostarczone spółce KM w 2022 r. Zamówienie dotyczące dziesięciu dwuczłonowych ezt dla obsługi subregionu radomskiego zostanie zrealizowane do końca 2020 r. Pojazdy będą kursować w relacjach: Radom – Dęblin, Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Drzewica, Radom – Warka.
– Budowa bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu to, oprócz zakupu nowych pojazdów i budowy bazy w Sochaczewie, nasze strategiczne inwestycje. Koleje Mazowieckie wkraczają w kolejny etap rozwoju, który bez tych wielkich projektów nie byłby możliwy. Ciszę się, że dzięki znakomitej współpracy z samorządem województwa mazowieckiego udaje nam się dynamicznie i konsekwentnie unowocześniać park taborowy oraz realizować inwestycje służące rozwojowi spółki, a przede wszystkim poprawiać podróżowanie na Mazowszu – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.
Zakup 10 nowoczesnych ezt mocno powiązany jest z modernizacją linii nr 8 prowadzonej przez PKP PLK. Niestety inwestycja na odcinku
od Radomia do Czachówka Południowego jest opóźniona.