Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Czy Koleje Mazowieckie kupią spalinowe jednostki zamiast bateryjnych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
05-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Czy Koleje Mazowieckie kupią spalinowe jednostki zamiast bateryjnych?
Fot. Koleje Mazowieckie
– Możemy się zastanawiać, czy w dobie przechodzenia na zieloną energię zakup pojazdów spalinowych jest najbardziej racjonalny – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Aktualnie Koleje Mazowieckie mają 330 zespołów trakcyjnych i zestawów push-pull z czego ponad połowa jest nowa lub zmodernizowana. W przyszłości na tory województwa sukcesywnie wyjeżdżać będą kolejne nowoczesne pojazdy, o czym piszemy tutaj.

Pod koniec czerwca tego roku Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 50 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt 3. Wraz z tym została zawarta pierwsza umowa wykonawcza na dostawę łącznie 25 pociągów.

Te ostatnie będą one obsługiwały trasy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy do Dęblina. Nowoczesne pięcioczłonowe pojazdy zostaną wyprodukowane przez siedlecką fabrykę Stadler Polska.

Pociągi spalinowe zamiast bateryjnych?

Biorąc pod uwagę ambitne plany samorządowego przewoźnika, nie sposób nawiązać także do kwestii ostatnich przetargów na dwuczłonowe elektryczno-akumulatorowe zespoły trakcyjne. Żaden, w tym ostatni z udziałem firm Stadler, Škoda i Pesa, nie zakończył się sukcesem.

Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich przyznaje, że ten rodzaj taboru jest zdecydowanie droższy niż pojazdy spalinowe. – Możemy się zastanawiać, czy w dobie przechodzenia na zieloną energię zakup takich pojazdów jest najbardziej racjonalny.

I dodaje: – Z punktu widzenia pasażera, który musi jechać niezelektryzowaną linią kolejową, gdzie potoki pasażerskie są stosunkowo małe. I z punktu widzenia przewoźnika, który musi dbać o finanse, to jednak zakupy pojazdów spalinowych na jakiś czas są racjonalnym wyjściem z sytuacji – tłumaczy, uściślając, że chodzi m.in. o elektryfikację niektórych linii na Mazowszu.

KM mają pociągi piętrowe. Będą kolejne?

Pośród wspomnianych ponad 300 pojazdów, w parku taborowym Kolei Mazowieckich znaleźć można także piętrowe pociągi push-pull. Chodzi o składy Bombardier Twindexx zestawiane z lokomotywą Traxx oraz Pesa Sundeck z lokomotywą Gama.

Pytamy, czy w bliżej lub dalszej przyszłości przewoźnik myśli o zakupach tego typu taboru? – My myślimy o różnych rodzajach taboru. Myśleliśmy o piętrowych elektrycznych zespołach trakcyjnych, natomiast są pewne ograniczenia finansowe. Te pojazdy są prawie dwukrotnie droższe od pojazdów klastycznych – zaznacza szef KM.

Jeżeli już, to takie zakupy miałyby nastąpić dopiero w nowej perspektywie unijnej. Będzie to też zależało od tego, jaki wówczas będzie ilostan taborowy - zarówno pojazdów starszych, jak i tych nowo wyprodukowanych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Stadler Converter – nowy zakład Stadlera w Białymstoku

Tabor i technika

Stadler Converter – nowy zakład Stadlera w Białymstoku

Stadler 04 listopada 2024

Flirty Stadlera ułatwią przejazd ze Szwajcarii do Francji

Tabor i technika

Zobacz również:

Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat

Pasażer

Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat

Łukasz Malinowski 01 listopada 2024

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Tabor i technika

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Łukasz Malinowski 17 września 2024

Wiadomo, kto naprawi Flirta3 uszkodzonego pod Skierniewicami

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Stadler Converter – nowy zakład Stadlera w Białymstoku

Tabor i technika

Stadler Converter – nowy zakład Stadlera w Białymstoku

Stadler 04 listopada 2024

Flirty Stadlera ułatwią przejazd ze Szwajcarii do Francji

Tabor i technika

Zobacz również:

Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat

Pasażer

Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat

Łukasz Malinowski 01 listopada 2024

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Tabor i technika

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Łukasz Malinowski 17 września 2024

Wiadomo, kto naprawi Flirta3 uszkodzonego pod Skierniewicami

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5