Koleje Mazowieckie zapewniają, że spółka dokłada wszelkich starań, żeby pomimo zmian w dofinansowaniu projektów kolejowy z KPO wszystkie umowy wykonawcze ze Stadlerem zostały podpisane. Ostatnio spółka straciła dofinansowanie na dwa projekty.
CUPT ponownie zaktualizował listę rankingową w naborze na środki z KPO na pojazdy kolejowe. O ponad 200 mln złotych zmniejszył się również budżet naboru, teraz wynoszący 2,78 mld złotych. Aktualnie na pełne dofinansowanie może liczyć 11 wniosków, w tym projekty województwa małopolskiego czy opolskiego, które wcześniej znajdowały się "w rezerwie". Z listy wypadły za to dwa wnioski Kolei Mazowieckich.
W rozdaniu z października 2024 r. CUPT przyznał Kolejom Mazowieckim częściowe dofinansowanie na realizację pięciu projektów na zakup łącznie aż 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W opublikowanej pod koniec lutego liście rankingowej zabrakło jednak dwóch projektów mazowieckiego przewoźnika. Obejmowały one zakup 25 pojazdów o łącznej wartości ok. 1 mld zł (uwzględniając wkład własny i dofinansowanie).
Pomimo tych Koleje Mazowieckie pozostają największym beneficjentem KPO. W wersji rankingowej z października przypadało na nie łącznie 1,37 mld zł dofinansowania, co stanowiło 45% wartości przyznanych środków. Po usunięciu dwóch projektów i zwiększenia dofinansowania w pozostałych na mazowieckiego przewoźnika ciągle przypada ponad 1 mld zł dofinansowania, co stanowi 37% wartości przyznanych środków.
– Spółka KM jest w trakcie pozyskiwania dofinansowania na projekt 14 EZT II, oraz będzie dążyć do sfinansowania ze środków UE projektu 11 EZT II. Środki będą pochodzić z programów perspektywy unijnej na lata 2021-2027 – informują Koleje Mazowieckie.
Przewoźnik podkreśla, że dokłada starań, aby „umowy wykonawcze zostały podpisane w najbliższym czasie”. Chodzi tu o finalizację umów ramowych zawartych w latach poprzednich ze Stadlerem na dostawę odpowiednio 50 i 25 składów.
W przypadku pełnej realizacji kontraktów na 75 nowych ezt Koleje Mazowieckie będą dysponowały jednolitą flotą 136 nowoczesnych ezt serii ER160 i będą jednym z ich największych użytkowników w Europie. Łącznie z jednostkami ER75 będzie to 146 pojazdów, które zostały lub będą wyprodukowane przez Stadlera w Siedlcach.