Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
08-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje
Fot. Koleje Małopolskiezdjęcie ilustracyjne
W ubiegłym roku Koleje Małopolskie wydały 100 milionów złotych na nowe zaplecze taborowe i wykup siedziby spółki. Przygotowywane są kolejne inwestycje – w tabor, autobusy oraz punkt utrzymania w Oświęcimiu – zdradza „Rynkowi Kolejowemu” prezes spółki Tomasz Warchoł.

W minionym roku Koleje Małopolskie odnotowały wzrost wykonanej pracy eksploatacyjnej - do 2 992 713, 241 pociągokilometrów. Jak podaje przewoźnik, to wzrost o 21,5 proc. z porównaniem do rozkładu jazdy 2020/21. Na przełomie 2021 r. i 2022 r. po blisko 4 latach przerwy wznowiono kursowanie do Skawiny. Przewoźnik pojechał też do Trzebini oraz Oświęcimia, 6 stycznia powróciło połączenie Jasło - Krynica-Zdrój - Jasło. 13 marca rozpoczęto obsługę nowych przystanków: Skawina Zachodnia oraz Podbory Skawińskie a w październiku wydłużono linię SKA2 do Przeciszowa. KMŁ obsługiwało także połączenia wakacyjne: Kraków Główny - Zakopane oraz Muszyna - Poprad-Tatry.

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: W ubiegłym roku Koleje Małopolskie pobiły swój rekord, przewożąc ponad 7 mln pasażerów. Od czego zależy dalszy wzrost przewozów?

Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich:
Prognozy na 2023 r. są optymistyczne – kolej stała się w ostatnim czasie transportem pierwszego wyboru dla wielu Małopolan. Obserwujemy wysokie napełnienia naszych pociągów na wszystkich obsługiwanych relacjach. Wyzwaniem będzie to, aby pasażer, który z powodu wysokich cen paliw zdecydował się korzystać z pociągu w codziennych podróżach został z nami na dłużej.

Nasz rozwój w kolejnych latach jest ściśle powiązany z możliwościami taborowymi. Na 2023 r. mamy zaplanowaną pracę eksploatacyjną na poziomie 3,3 mln pckm dysponując przy tym łącznie tylko 30 EZT. W tych warunkach musimy osiągnąć wysoką gotowość techniczną taboru, aby zapewnić odpowiednią podaż miejsc i warunki podróżowania dla naszych pasażerów. W 2023 r. chcielibyśmy przewieźć nie mniej niż 7,5 mln pasażerów.

Czyli do dalszego rozwoju potrzebne są inwestycje.

Najważniejszą inwestycją w 2022 roku, którą udało się zakończyć to budowa zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego na terenie stacji kolejowej Kraków Towarowy. Po wielu latach udało nam się zbudować halę serwisową, w ramach której będziemy prowadzić kompleksowo proces utrzymaniowy pojazdów, z wykorzystaniem m.in. własnej tokarki podtorowej, myjni, wagi czy zapadni trakcyjnej. Dysponujemy tam także zapleczem socjalno-biurowym oraz magazynowym. W ramach bocznicy możliwe będzie także świadczenie usług w ramach Obiektu Infrastruktury Usługowej (OIU). Całkowita wartość inwestycji to ponad 92 mln zł. W 2022 r. zrealizowaliśmy również inwestycję o wartości 8 mln zł finalizując transakcję zakupu budynku biurowego na potrzeby siedziby spółki w dotychczasowej lokalizacji.

Co dalej?

Przygotowujemy się obecnie do realizacji kolejnych przedsięwzięć w ramach nowego Regionalnego Programu Operacyjnego. Opracowaliśmy już dokumentację na potrzeby utworzenia punktu utrzymania taboru na naszej bocznicy w Oświęcimiu. Punkt będzie przeznaczony do przeglądów P1, lekkich napraw i bieżącego obrządzania. Jest to dla nas ważna lokalizacja z punktu widzenia dalszego rozwoju ponieważ znajduje się u zbiegu dwóch linii SKA, co pomoże nam właściwie realizować procesy operacyjne w zachodniej części województwa.

Będziecie kupować też tabor?

Tak, obecnie współpracujemy z Województwem Małopolskim przy przygotowaniu dokumentacji dla zakupu kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach nowego RPO i konkursów krajowych. W odniesieniu do nowych pojazdów zależy nam, aby była to konstrukcja sprawdzona w eksploatacji, chcielibyśmy dążyć do standaryzacji stosowanych rozwiązań, ponieważ eksploatacja wielu typów pojazdów jest kosztowna i utrudnia realizację przewozów.

Oprócz inwestycji kolejowych mocno inwestujemy w rozwój floty autobusowej na potrzeby linii dowozowych. Aktualnie trwa przetarg na zakup 7 autobusów hybrydowych. W ramach dostępności środków unijnych chcielibyśmy zrealizować z nowego RPO kolejny
projekt na zakup kilkunastu autobusów.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5