W trakcie Kongresu Kolejowego, prezes Kolei Małopolskich, Tomasz Warchoł, mówił o planach taborowych przewoźnika, a także o rozwijającej się siatce połączeń autobusowych, które Koleje Małopolskie uruchomiły z myślą o dowozie pasażerów do stacji kolejowej.
W pierwszej kolejności prezes Kolei Małopolskich opowiadał o planach taborowych.
– W naszym przypadku przyjęliśmy taki model, iż tabor kupuje województwo, a my jako Koleje Małopolskie odpowiadamy za realizację przewozów. Uważam, że w kwestii zakupów powinniśmy postawić przede wszystkim na tabor sprawdzony, który ma już wszystkie niezbędne zezwolenia, które nie wymagają czasochłonnej ścieżki dopuszczenia. Projekty, które obecnie zakładają dopuszczenie do eksploatacji zupełnie nowego taboru, są objęte bardzo dużym ryzykiem. My koncentrujemy swoje przewozy na ruchu aglomeracyjnym, tak więc nie mamy problemów z ofertą “ogryzkową”. Dla nas najlepszym wyborem, uwzględniając charakterystykę naszych przewozów oraz liczbę przewożonych pasażerów, są składy pięcioczłonowe. Przyszłością są na pewno składy dwupokładowe, szczególnie w takiej sytuacji, jaką mamy obecnie, gdzie dziś na kilku trasach wyczerpaliśmy już możliwości wydłużania składów, a coraz bardziej potrzeba większej liczby miejsc w każdym ze składów. Myślę, że w najbliższej perspektywie unijnej, która będzie bardzo krótka, organizator przewozów, a więc małopolski urząd marszałkowski, powinien postawić na sprawdzone, pojazdy jednopokładowe – wyjaśniał Tomasz Warchoł, pytany o potrzeby i plany taborowe Kolei Małopolskich.
Integracja kolejowo-autobusowa na coraz większą skalę
Warchoł przypomniał też o tym, że przewoźnik uruchomił w tym roku 18 linii dowozowych realizowanych autobusami, które objęły swoim zasięgiem połowę gmin województwa małopolskiego. – Myślę, że w sytuacji ogromnego regresu autobusowych połączeń na szczeblu regionalnym, uruchamianie linii dowozowych do kolei i integracja kolejowo-autobusowa jest przyszłością, dlatego chcemy na nią bardzo mocno stawiać – dodał.
– Wykorzystujemy także autobusy w czasie, gdy uruchomienie pociągu nie ma większego sensu. Mam tu na myśli przede wszystkim pierwszy oraz ostatni pociąg w dobie, kiedy wozimy po kilkunastu pasażerów, a obiegi taboru wymagają tego, by podsyłać gdzieś konkretny pociąg – przekazał prezes Kolei Małopolskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.