16 stycznia Koleje Małopolskie otrzymały nową bazę techniczno-obsługową. Długo oczekiwana inwestycja ma znacznie poprawić logistykę przeglądów i napraw nowoczesnych pojazdów spółki.
Oficjalna nazwa długo wyczekiwanego obiektu to "Punkt Techniczno-Eksploatacyjny w Krakowie". Dzięki działalności punktu możliwe będzie terminowe i planowe wykonywanie czynności utrzymaniowych, serwisowych oraz naprawczych.
Na hali znajdują się 3 tory o długości 140 m. Dwa tory są przygotowane do czynności przęglądowo-naprawczych i są zelektryfikowane. Możliwe jest jej szybkie izolowaniedzięki czemu można wykonywać czynności serwisowe na dachu bez obawy o porażenie prądem (takie rozwiązanie mają też Koleje Śląskie, ale nie jest ono zbyt popularne). W halach Koleje Małopolskie będą wykonywać naprawy bieżące i awaryjne taboru oraz przeglądy okresowe w zakresie poziomów utrzymania P1, P2 oraz P3.
Na jednym torze znajduje się nowoczesna myjnia w obiegu zamkniętym, która zapewnia całoroczne mycie taboru. Ten tor nie jest związany z siecią trakcyjną.
Budowa hali Kolei Małopolskich mogła się rozpocząć po długim i żmudnym procesie poszukiwania terenu i wykonawcy inwestycji, a i tak opóźnił się jeszcze proces inwestycyjny, głównie z uwagi na pandemię. Ostatecznie budowa rozpoczęła się 1 października 2021 roku, a jej zakres
opisaliśmy wyczerpująco tutaj. Wykonawcą było konsorcjum Budimex i KZN Rail. Co ciekawe - teren pod którym stoi hala nie jest własnością ani marszałka, ani przewoźnika. Został na 30 lat wydzierżawiony z PKP.
Inwestycja ta finansowana była z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, budżetu Województwa Małopolskiego oraz środków własnych Spółki "Koleje Małopolskie". Całkowita wartość inwestycji wynosi 92 384 199,76 zł, natomiast wartość dofinansowania to 69 890 337,18 zł.